Hageåret 2019

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Hageåret 2019

Post by aberf »

- og den er vakker !
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Du har vakre rododendron, Martin. Eg har m.a. to Rh. "Horizon Monarch" som fekk enkelte lurvete roseblad, men ingen alvorlege frostskader, heldigvis.
Rh Horizon Monarch x.jpg
Rosa Leander
orm

Post by orm »

Tror ikke det har snødd så sent som i mai hos meg på de åra jeg har bodd her. Fikk elgbilde fra fjellet i helga. Den gikk på snødekt mark. Snø er nå en ting. Også kulde, regn og blåst som har satt sitt preg på frukttrærne. De har sett ut som våte katter. Bikkja jeg har på lån ser ut, snur seg og går inn fra den kalde døråpningen. Den 17. mai var det stekhett her. Nå er det kaldt igjen, i alle fall i gråvær. Ser noen få grønne kart på kirsebæra. På det ene treet pleier karten å falle av før modning. Kan nok bli noen pærer og plommer. Ser ikke en eneste kart på familieepletreet. Det har besøk av noen som ikke vørte været - krøllete blader - fant en liten svart larve, små svarte insekter m. bakovervendte vinger, noe spinn og noe grønt, minibladlusaktig. Haugmann står på nordsida og er bare nesten ferdigblomstra. Rips og stikkelsbær skal gi mye som vanlig og litt solbær blir det vel også. Her har vært masse blomstring fra den tidlige krokusen, snøbklokker, scillaer og helleborus til tulipaner, primula og nå rhododendron. Har tepper av forglemmegei som lukes når de er avblomstra. De enkle peonene er ferdige. Nå kommer de andre. Så en marihøne og et par bier og humler tidligere. Nå ser jeg ingen. Skummelt!
Siri K

Post by Siri K »

Flotte rhodoer! :D

Ja dette er i sannhet en merkelig vår og forsommer!
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Hytte-rugosaen blomstrer nå. Bildet yter ikke rosen full rettferdighet; den har dypere farge i virkeligheten, mørk rosalilla.

Rosa rugosa er svartelistet, og jeg burde egentlig fjerne planten. Men det sitter litt langt inne, når den er så fin... Den dufter også.

Image
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Du skal ikkje tenke på å fjerne ein gammal, fin Rosa Rugosa, men i dette tilfellet skal du ikkje dele med andre. Fjern rotskot og nyt både duft og nyper.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Dette synes jeg er morro.
Antigonon leptopus (Chain of love) setter blomsterknopper.
Antigonon leptopus (Chain of love) setter blomsterknopper.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Dag

Post by Dag »

Siri - jeg tror ikke du har arten 'Rosa rugosa'. Den har mere lys rosa farge enn den på ditt bilde, og ikke noe hvitt i sentrum.
Og spesielt når du sier at den er enda mørkere i virkeligheten.
Det betyr at du ikke har den som er forbudt.
Du har en sort som jeg er usikker på hva heter.
Siri K

Post by Siri K »

Martin: Det er gøy at du (endelig?) får blomstring på den eksotiske klatreplanten. :)

Dag: Jeg mener det må være en rugosahybrid. Den ser i alle fall veldig rugosaaktig ut. Men det må sies at rosen ikke får typiske rugosanyper; de er helst litt innskrumpet. Og jeg har ikke sett den spredt rundt omkring i området, på tross av at rosen nok har stått der i minst 30 år.
Last edited by Siri K on 27 Jul 2019, 09:31, edited 1 time in total.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Du kan trygt si endelig Siri. :)
Jeg har hatt planta ca fem år nå.

Kanskje var det omplanting tidligere i år som er årsaken til knoppsettingen.
Rota var blitt til en stor "ball".
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Det er ferie, frukost i solveggen og heilt stille, med unntak av ei svak rumling frå cruiseskipet som glid gjennom fjorden. Varmen vi har no er magisk og tomatar og jordbær modnar fort. I dag er det tid for hageplanlegging og runde i hagen med kaffikoppen skvalpande i handa. Livet er slett ikkje så verst. Fortsatt god sommar til dykk alle.
Biletet er teke frå frukostplassen i dag
Biletet er teke frå frukostplassen i dag
Rosa Leander
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Dag wrote:Siri - jeg tror ikke du har arten 'Rosa rugosa'. Den har mere lys rosa farge enn den på ditt bilde, og ikke noe hvitt i sentrum.
Tok bilete av svigermors gamle "nypebusk", rundt 50 år gammal eller så. Nye roser er mørk rosa med gult i midten, medan eldre roser bleiknar i fargen og får kvite felt rundt "midtpartiet" i rosa. Begge rosene sit på same grein, så det er ikkje miks av fleire. Veit ikkje om dette kan vere til hjelp for roseeksperten?
Rose nr 1 - mørk rosa
Rose nr 1 - mørk rosa
Rose nr 2 - eldre rose - i ferd med å visne
Rose nr 2 - eldre rose - i ferd med å visne
Rosa Leander
Siri K

Post by Siri K »

Dag wrote:Siri - jeg tror ikke du har arten 'Rosa rugosa'. Den har mere lys rosa farge enn den på ditt bilde, og ikke noe hvitt i sentrum.
Og spesielt når du sier at den er enda mørkere i virkeligheten.
Det betyr at du ikke har den som er forbudt.
Du har en sort som jeg er usikker på hva heter.
Jeg har googlet litt nå, og kommer til at det må være den sorten som heter 'Purple Pavement'. Snodig navn. Den heter visst opprinnelig 'Rotes Meer'. Det ser forresten ut som om nypene ser rugosaaktige ut også nå. De tørket nok litt inn i fjor, fordi jeg ikke fikk vannet i tørkeperioden.

https://kansasgardenmusings.blogspot.co ... ement.html

Min er litt mørkere enn på bildet mitt, men det kan kanskje komme av vokseforholdene. Den vokser i et gammelt bed overgrodd av liljekonvall, og kan nok trenge litt pusing.

Eller er det kanskje 'Wild Eagle'? Skjønt fullt så mørk er ikke min.
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Du blomstrar då rett fint no. Unnskyld at eg gløymde deg igjen på loftet i vår.
Tornado Lillac Cadix - hengepelargonium
Tornado Lillac Cadix - hengepelargonium
Rosa Leander
Siri K

Post by Siri K »

Nydelig pellis! Og med det bladverket trenger den ikke å blomstre for å være fin heller. :)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply