Gjødselstyrke & hyppighet: Brenneslebrygg vs hønsegjødsel

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
pølsebob

Gjødselstyrke & hyppighet: Brenneslebrygg vs hønsegjødsel

Post by pølsebob »

Fra medio mai frem til 1. juli driver jeg kontinuerlig å brygge gjødsel på brennesle. Dette sprer jeg jevnt i hagen når det regner, i en blanding 50% vann, 50% gjødsel.

Men...egentlig har jeg ikke peiling på hva hagen trenger.

I begynnelsen av sesongen, før brenneslen kommer opp, sprer jeg en sekk eller to av hønsegjødsel i hovedhagen, litt til i de andre hagene mine. Mengden som er angitt der, er ofte noe forvirrende: Svært store mengder til plen, etter mitt skjønn, relativt lite derimot til bærbusker.

Er det noen her som har kontroll på "gjødsleeffekten" (nitrogeninnhold mm.) av brenneslebrygg vs hønsegjødsel? Hvor ofte bør man egentlig gjødsle med "heimebrent", og hvor mye trenger plantene?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
calypso

Re: Gjødselstyrke & hyppighet: Brenneslebrygg vs hønsegjødsel

Post by calypso »

Det er ikke mulig å vite noe om styrken på brenneslekomposten, det er selvsagt avhengig av hvor mange kilo blader du begynte med og hvor mye vann det er benyttet. Og "anbefalt" dosering er gjerne trygt under hva som er optimalt for plantene.
pølsebob

Post by pølsebob »

Det er jo nettopp det som er utfordringen her, ja. :) Men jeg skulle gjerne ha visst om noen ha dokumentert dette litt - hvor sterk kan brenneslegjødsel egentlig bli? Er det en fullverdig form for gjødsel eller mangler det noe?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
calypso

Post by calypso »

Brenneslevann er i prinsippet ikke annet enn "hurtigkompostering". Det er ikke en mirakelprosess som kan gjøre denne guggen noe "sterkere" enn brenneslekompost. Lukten gir selvsagt et inntrykk av at dette er "sterke saker", men om du går vitenskapelig til verks oppdager du at lukten bare er næringsstoffer som forsvinner luftveien.
Dine ønsker har jo også betydning. Ønsker du optimal gjødsling, for maksimalt utbytte av grønnsaker, eller er du fornøyd med at plantene "ser bra ut" og overlever?
pølsebob

Post by pølsebob »

Klart jeg er interessert i størst mulig utbytte. :) Poenget mitt er ikke hva dette er for noe, men hvordan det ligger an ift. andre typer gjødsel. Hvordan doserer dere, hvilke planter reagerer best, hvilke mengder dere bruker osv. Det vitenskapelige er kjempeinteressant for meg, og det er vanskelig å finne informasjon om. Mange hobbygartnere påstår at brenneslegjødsel er svært sterk, noe som jeg ikke helt tror på. Andre kommer med flotte innspill om at dette fungerer nærmest som fullgjødsel: https://www.datsja.no/blogg/2016/5/29/b ... -kinderegg
H3 øst for Bergen
calypso

Post by calypso »

Anders Nordrum (Datsja), har en seriøs vinkling mot spørsmålene rundt dette, så det er nok nyttig å følge med på hva han kommer frem til. Det kan være verd å merke seg at han nevner trillebårlass med brennesle.
Det er ikke snakk om "noen stilker" i en bøtte om det skal monne noe.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Siden jeg har en del brennesle tilgjengelig :roll: , har jeg lurt litt på dette med å kunne utnytte den til noe annet enn brenneslesuppe (som jo er å koke suppe på en spiker - det er en fullverdig suppe før brenneslen tilsettes).

Det jeg har kommet fram til, er at det umulig kan være noe å hente på å brygge neslevann, kontra å la den kompostere på jordoverflaten sammen med annet gressklipp. Eller er poenget at gjæringsprosessen skal gjøre diverse næringsstoffer lettere tilgjengelig for plantene?

Jeg tar nok heller sikte på neslefiber, som kan spinnes, og deretter veves til et stoff.
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Siri K wrote:Eller er poenget at gjæringsprosessen skal gjøre diverse næringsstoffer lettere tilgjengelig for plantene?
Ja, jeg tror det er dette det handler om. Det er en rask og effektiv frigjøring av næringsstoffer. Jeg "brygger" mitt i en kasse med plass til ca to trillebårlass og ~150 liter vann (den er åpen, så må ta høyde for regnvann). Etter hvert som brenneslen komposteres - det er svært hurtig, gjerne mindre enn de anbefalte 2 ukene - legger jeg til andre hurtigvoksende ugress. Løvetann har jo også dype røtter og er godt egnet, men også bjørnekjeks og dens varianter kommer med. Har tidligere brukt tang også i nausthagen, men den er velfungerende som bunndekke og tiltrekker seg masse insekter mens den tørker - da bruker jeg den heller til det.

Men, kort sagt, jeg er ikke i tvil om den positive effekten av brenneslegjødsel. Jeg ser det svært tydelig på plantene som får. Men jeg er altså bare på jakt etter flere detaljer og bedre kunnskap rundt dette. :)
H3 øst for Bergen
Post Reply