Den andre hagen

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Erik N
Herdighetssone: H1

Den andre hagen

Post by Erik N »

For noen år sida fikk jeg meg et asyl. En refuge sånn passelig langt unna, passe stort, passe enkelt. Passe passe. Det var noen trær der, ganske mange, faktisk, på den passe store tomta, bjørketrær med mengder av blader på den akkurat passe store plassen. Den med akkurat passe luft og lys. Det ble tynna sterkt. To solbærbusker og et par prydelige busker i granateple/hagtorn-kategorien. Små knortete ugjestmilde trær som et par små skydd. Tre slags teppedannende blomster langs den ene veggen, i blått. Noen kvann, skogstorknebb og ganske mange blå stemorsblomster i en slags krysning mellom tam hage-blå og vill nattogdag. Og så var det en enorm arkitektens trøst som hekk mot veien og en et par meter høy som noe som skulle holde på plass verandaen/terrassen. Et lysegrønt monster.

Etter noen år fortvilende neglekt av hagen hjemme, kasta jeg meg over hekkmonsteret og parterte det kaldblodig med hekksaks, med sag, med motorsag, og så, til slutt, med Fiskars vedøks. Djupt ned i hagens djupe jord. Til margen.

Det gror ikke så infernalsk her oppe og inne, vestlandsk, jovisst, men tørrere og kaldere, i det minste vintertid.

I vinter var kampen over, og planene om erstatning starta. Hva skulle hagemannen gjøre med e nylig oppkasta monstergrav, uten monster men sandjord i tørre reine dynger? Hva skulle han nå gjøre uten enda en gang å få mye å styre med, stelle, dille, dulle, med?
En løsning som meldte seg fort, var naboens, bondens, nysnudde, pløyde, eng. Der tøyt det opp runde bleike morenesteiner. Hagemannen har også en sønn, som har blitt femten, blitt svært stor, svært sterk, og ynder å plukke blomster, liker å fiske ørret, torsk og knurr, koser seg med å se på fugler; og framfor alt, elsker å plukke og bære stein.
Sønn bar, far satte på plass. To digre halvmåneforma morenemoloer med jord mellom.
I år kom sommeren i april (og forsvant att).
I påsken, i april , da sommeren altså så ut til å komme tidlig, dro vi på Plantasjen i Førde.
Så kjøpte vi noen billigsekker plantejord, 80 små og glorete stemorplanter til 29,90 for 10, to margritter, to sildrer og en liten puteplante.
Så var vi ferdige og kunne reise på blomstertur og hente flere ville vi kunne sette hist og pist, her og der, ved elva eller et anna naturlig sted.

Den rare sommeren har vært et midt-i-blinken-vær for stemor. Det er stemor überalles! I fjor tørka grastaket ut så i år er torva strødd med disse blå vanlige, yndige samt de underlige krokete rødrosa engsyrene. Lite anna.
Stemor på taket.JPG
Stemor på takskjegget.JPG
Stemor på mønet.JPG
De 80 fra Plantasjen er grodd sammen til et superbed, høye på seg sjøl, med de små ansikter og de gilde farger, Hoi! Hoi! Hoi, hoi, oi, oi, oi. Det er nesten bråkete av farger nede der. Under kaffekoppen og frokostknekkebrødet med gulost. Kvikt!
80 Plantasjen-stemor.JPG
80 Plantasjen-stemor.JPG (223.28 KiB) Viewed 417 times
Stemor.JPG
Jeg har det bra her.

Vakkert, sutalaust og høyst forgjengelig.

Akkurat passe til et refugium, et sted til hvile og ro. Litt luking, grasklipp og sånn, men sånn er det nå støtt!
En egen liten blomstereng på 30 kvadratmeter, en plass det var markblomster, og kommer flere. Slås seint, med ljå, en gang årlig.

Ja.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Rosa Leander

Re: Den andre hagen

Post by Rosa Leander »

"Passe" er ofte akkurat "Nok".

Ønsker deg ein nydeleg søndag og fortsatt god sommar.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Dette ser fredfullt og koselig ut.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Post by Inger E »

Vart fint, dette. Og så slepp du no vatne i år. Hjå meg tek det til å bli turt i vegkanten. Vinden turkar godt.
island monkey

Post by island monkey »

Ha, det var fint, dette der på asylmottaket! Men finnes det ikke plass til....én klematis..?
En bunndekker, kanskje?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

island monkey wrote:Ha, det var fint, dette der på asylmottaket! Men finnes det ikke plass til....én klematis..?
En bunndekker, kanskje?
Moroklumpen.
H2/H3 i hyttehagen
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Å hei! Jeg beklager at jeg ikke har respondert på den noe uventa responsen på mitt noe uventa, spontane innspill. Eller utspill. Poenget er å ha noe som ikke nødvendigvis er dønn likt alt anna, men samtidig ha det slik at det ser ok ut, arter seg sånn passelig. Ja, IM, jeg har prøvd klematis. Den døde av enten kjedsomhet og mangel på oppmerksomhet eller rett og slett fraus eller tørka i hjel. Kanskje en kombinasjon?
Jeg har satt løker og planta stauder, og det kommer sikkert noe noen ganger jeg ikke er der.
Det som er morsommere er å prøve å tilby plass til andre asylanter. Indre flyktninger i et jordbrukslandskap der en av hensyn til positive tall i regnskapet kjører knallharde monokulturer. Om lag 30 kvadratmeter har en flora som kommer av seg sjøl, og så blir alle de markblomstene min hulde frue og vår florofile sønn plukker, kasta der. Etter at de har stått i vase inne eller på verandaen og kanskje danna ett og anna frø. I tillegg graver vi med oss planter vi vil ha. Det klippes jo ikke så mye gras der heller, slik at mange planter tillates deler av syklusen sin, slik at de får formert seg. Det er interessant å se hvordan enkelte år har masseoppblomstring av en eller annen art. I fjor var det bittesmå fioler, eng-, skog-, myr-? De var der nede i mose-graset helt, helt, nede i mikrokosmos.

Det frister ikke med mengder av planter å se dø, eller oppleve bli utkonkurrert fordi en ikke får vært der i den heftigste grotida. Dessuten er det 20 vestlandsmil, altså slike som inneholder ferje, stengte tunneler, høstflom, blankis, store regnmengder, trailere og bobiler. I forskjellige årstider, og forskjellige tider av døgnet.

Det er vel også en av grunnene til at jeg har to gule sverdliljer, et par-tre bekkeblom, noen rosenrot og kvann, vivendel, hvitveis, vendelrot ved elvebredden. Alle henta fra lokaliteter tett ved. Og få avanserte stauder og løker fra Langvekkistan.

Ja, vi er nok indre flyktninger, velferdssøkende asylanter, sånne som syns det er stas å ha noen steiner nede ved elva å sitte på, være ved, gro fast i...
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
island monkey

Post by island monkey »

Ja, IM, jeg har prøvd klematis.
Takk! Så var alt bra nok i verden allikevel.. ;)
Post Reply