Reingjering av markise

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Rosa Leander

Reingjering av markise

Post by Rosa Leander »

Markisa over terassen har fått grønske og jordslag langs kanten og på kappa. Har skrubba den med børste og mildt såpevatn, men den er framleis flekket og stygg. Har googlet at ein kan/bør bruke jordslagfjerner til dette, men slike vaskemiddel er sterke, så eg er interessert i tips til vaskemiddel som verkar utan å skade markiseduken.

Har du tips til vaskemiddel/metode for å få rein markisa? Takknemleg for svar.
Rosa Leander
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Reingjering av markise

Post by Siri K »

Jeg har forstått det sånn at jordslag setter permanente flekker - det er fargestoffer i soppen som rett og slett farger tøyet, sånn at det bare er kloring som eventuelt kan hjelpe. Dette kan dog være feil.

Markiser må man vel regne med at har begrenset levetid, nettopp fordi det er umulig å unngå at de blir rullet inn i fuktig tilstand. Om man ikke bor i Ariziona, eller deromkring.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Takk for tilbakemelding, begge to. Skal prøve med eddik. Det er heldigvis berre langs ytterkanten av markisa det er flekker, samt på kappa, elles er markisa fin. Kappa stikker jo ut under beskyttelseslokket heile året, så den må vi vel regne med blir skitten.
Rosa Leander
blys

Post by blys »

Jeg vasker markisen min med Ship Shape jordslagfjerner og den blir som ny.
Sprayer på, litt skrubbing med kost og skylle med rennende vann. Selges blant annet på Jernia.
Siri K

Post by Siri K »

Hvis det faktisk stemmer at det er mulig å fjerne merkene etter jordslag, kan jeg ikke annet enn å grine litt over den utrolig fine 60-talls solsengen jeg kasserte. Tenk noe i retning av solsikkemønster på hvit bakgrunn. :|
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

"Ship Shape" høyrest interessant ut. Takk for tips
Rosa Leander
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

blys wrote:Jeg vasker markisen min med Ship Shape jordslagfjerner og den blir som ny.
Sprayer på, litt skrubbing med kost og skylle med rennende vann.
Kor sterk dosering brukar du? På Jernia sa dei at det kan skade saumane på markisen om eg brukar for sterk dose.
Rosa Leander
blys

Post by blys »

Rosa Leander wrote: Kor sterk dosering brukar du? På Jernia sa dei at det kan skade saumane på markisen om eg brukar for sterk dose.
Det kan eg faktisk ikke huske, regner med at jeg fulgte blandingsforholdet på flasken, da jeg ikke fikk noen advarsel fra Jernia.
Nå er min 20 år gamle markise skiftet ut, ikke fordi rens gikk ut over sømmene, men fordi den bråkte sånn i vinden.
salvia

Post by salvia »

Jeg har også brukt Ship Shape. På et hammocktak i et-eller-annet syntetstoff. Ingen skade på sømmer. Heller ikke at jeg behandlet hammocktaket med det for andre gang og da i sterkere blanding enn det stod på flasken, for runde en tok ikke alt jordslaget. Men det ble veldig mye bedre enn det var. Har ikke funnet andre mer effektive middel enn det der. Som Blys sa, innsåpning, skrubb og skyll.
Post Reply