Plant World Seeds

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Plant World Seeds

Post by Siri K »

Det er 20% på frø fra Plant World Seeds med rabattkoden XMAS19DX
ut året.

Jeg har bare kjøpt fra dette firmaet én gang, for noen år siden, men hadde grei spiring på det jeg kjøpte.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Re: Plant World Seeds

Post by Martin »

Selv om jeg allerede har en del kjøpefrø som ikke er sådd,
så blir jeg veldig fristet.
Så mye spennende jeg kan tenke meg å prøve. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Ja, det er litt småsnacks der. Så det blir vel litt frøkjøp på meg også i desember, selv om jeg egentlig ikke burde...

For de som tror at 350-kronersgrensen, for import uten tollbehandling, er en saga blott ved årsskiftet, så er den ikke det. Endringene vil eventuelt komme 1. april (og det er ingen spøk).
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Vet du at den ikke trer i kraft før 1.april, Siri K. ? Blir jo dyre frøposer når den trer i kraft.
Siri K

Post by Siri K »

100% sikker er jeg ikke men alt tyder på dette:

https://www.google.com/search?client=fi ... n+1.+april

Vær klar over at dette gjelder verdien av varer, frakt og eventuelt andre omkostninger ved tidspunktet for innfortolling, ikke ved kjøpstidspunktet. Tar forsendelsen lang tid, kan det derfor allerede være for sent.

Mat og brus og sukkerholdige matvarer forøvrig er allerede unntatt fra den tidligere 350-kronersgrensen (fra årsskiftet). Disse må altså tollbehandles på vanlig måte fra første krone.
H2/H3 i hyttehagen
Ingelse

Post by Ingelse »

På toll.no står følgende:
"Fra 1. januar 2020 blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet for alle næringsmidler og varer som har særavgift. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for varer som defineres som næringsmidler, særavgiftsbelagte eller restriksjonsbelagte."
Ettersom frø er restriksjonsbelagt, blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet også for frø.
Ingelse
Dag

Post by Dag »

Betyr det at Siri tar feil?
Siri K

Post by Siri K »

Det kan se ut som om jeg har tatt feil her, ja. Har ikke tenkt over at frø (i store mengder) har vært belagt med særavgift, og da jeg gjorde et forsøk med "frø" i importkalkulatoren nå, så kom det opp en advarsel. Beklager om jeg har lurt noen! :oops:

Har prøvd nylig med "hageprodukter" (eller hva det nå var jeg fant), og fikk opp at det fremdeles går å importere uten mva og tollbehandlingsgebyr for kjøp under 350 for dette. Men det gjelder altså tydeligvis ikke for frø, dessverre...
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

At en må kjøpe frø i Norge, er nå en ting. At de ikke kan skaffe det man vil ha, er en annen.
Siri K

Post by Siri K »

Nå får vi vel tro at det ordner seg til neste år. Da skal det bli en ny ordning som er samkjørt med EUs, etter hva jeg forstår. Da slipper vi forhåpentligvis fortollingsgebyret, og må bare betale moms for importfrøene. Hvordan dette vil fungere i praksis vil tiden vise...
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply