Velge planter til et skrint jordsmonn

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Thea J
Herdighetssone: H3

Velge planter til et skrint jordsmonn

Post by Thea J »

Hei,

Håper dette er riktig sted å poste denne emnet. Har en lite bed i en skråning som vender mot vest på husets østside. Her er det sol fra morgenen og utover kvelden. Høyre side av bedet får mindre sol pga hekk.

Jorden er skrinn med både små og mellomstore stein før leirejord ca 20 cm ned. Her kommer det grus hver vinter pga brøytebilen «blåser» snø over tujaen.

Eksisterende beplantning fra tidligere eier: spirea, buskbom, tuja, og vintermispel og en litt trist krypyimian (har beskjært buskbom og spirea som hindrer sol til kryptimian) Saxifraga og takløk.

Mål: et utvalgt stauder som tåler forholdene og litt tørke, ønsker blomstring fra april - september. Jeg tenker i fargene hvit, rosa og lilla mtp eksisterende farger (hvit saxifraga, rosa spirea), dette er ikke absolutt. Gjerne et liten antall ulike stander for å skape litt ro og helhet, som tuer.

Skal legge tre grå granitt kantsteiner for å få tilgang i bedet.her kan jeg også plassere potter. Dimensjon 8cm høy x 15 cm bred og 40-70 cm lang).

Så; innspill på hvilke stauder som kan egne seg? Ønsker å plante timian (vulgaris) og bergmynte..
Attachments
Oversiktsbilde; bedet grenser til nabobed på begge sider.
Oversiktsbilde; bedet grenser til nabobed på begge sider.
image2_2.jpeg
Last edited by Thea J on 19 May 2020, 20:11, edited 1 time in total.
Rosa Leander

Re: Velge planter til et skrint jordsmonn

Post by Rosa Leander »

Heisann, vedlagt finn du ein link med oversikt over bl.a. tørketålande stauder. Både kattmynte og storknebb har lang blomstringstid. Kattmynte kan klippast og kome med nytt flor. Har du vurdert jordforbedring? Hvis du fjerner stein og bearbeider leira med sand og eventuelt kompost eit stykke nedover, vil det gi betre vekstforhold og fleire valgmoglegheiter med omsyn til planteval. Det er også viktig at plantene kan tåle ein "blås" frå snøplogen. Lukke til, du har eit spennande prosjekt.

https://www.hageselskapet.no/torke/
Rosa Leander
Thea J
Herdighetssone: H3

Post by Thea J »

Takk for link - skal se nærmere på den. Fant også denne https://www.gartnerringen.no/images/kat ... 2020-2.pdf
med beskrivelse av flere stauder som tåler tørke og skrinn jord.

Jeg har vurdert jordforbedring, men har kostnadshensyn mtp alle plantene som må kjøpes inn. Jeg har bokashi gående så kan fylle på/bytte ut små områder i året. Jeg fant også ikveld deilig hagekompostjord på fellesområdet som jeg kan hente.

Veldig mange katter i området, vil ikke kattemynte tiltrekke seg disse?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Kattemynte er rus for pus :) Ikke alle katter interesserer seg for kattemynte. Men det er nok at en katt liker den. Da vil den rulle seg i planten til det ikke er mer igjen av den. Men i H3 og solrik skråning, kan du ha lavendel.
Post Reply