Hageprat 2022

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Hageprat 2022

Post by orm »

Lapageriaen var flott da. Ser ut som den er ganske herdig også. Det står at den muligens kan tåle -5°om den er dekket over jordflata. Det vil vel si at plantedelene over jord ikke må fryse. Mulig den kunne prøves ute i de mildeste strøk av landet. Jeg har en fuchsia ute som har kommet igjen noen år nå, men den fryser ned og må komme opp fra rota. Derfor blir blomstringen veldig sen. Den har opphav nedi Sør-Amerika et sted. Tvi, tvi med Lapageriaen, Martin!
Martin

Post by Martin »

For tiden er det mye grusomt som foregår, og mitt fokus var ikke i drivhuset.
Jeg la ikke merke til at min tredje (og siste) Petrea volubilis var kommet med blomster.
Tenk å overse denne blomsten i drivhuset. :)

Petrea volubilis.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Nydelig denne også! :)

Det er vel et vers i Håvamål som sier noe om at man ikke skal bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med (eller noe deromkring), og for oss vanlige folk er det like greit å fokusere på de nære ting, som blomstring.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Siri K wrote: 28 Feb 2022, 11:33 Nydelig denne også! :)

Det er vel et vers i Håvamål som sier noe om at man ikke skal bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med (eller noe deromkring), og for oss vanlige folk er det like greit å fokusere på de nære ting, som blomstring.
Enig :)
orm

Post by orm »

Veldig pen blomst! Har nå kommet over visne blomster av det jeg tror er 'nattens dronning' og de er store, så det er mulig å ikke oppdage når plantene står tett. Kan nok ikke unngå å tenke på de som har en helt unødvendig krig. Så må vi stelle med vårt. Har en butill av hvit petunia som må prikles. Egne frø som vel må være ca, 3 år og som jeg ikke trodde ville spire.
Last edited by orm on 20 May 2022, 23:43, edited 1 time in total.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg klarer jo heller ikke å la være å tenke på krigen, og alt mulig rundt det. Men jeg prøver.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Siri K wrote: 28 Feb 2022, 15:43 Jeg klarer jo heller ikke å la være å tenke på krigen, og alt mulig rundt det. Men jeg prøver.
Samme her. Det er veldig vanskelig, men jeg gir meg selv pauser fra opprivende bilder, og da er det frø og planter som gir mest sjelefred.
Siri K

Post by Siri K »

Nå har jeg fått spiring på Padron paprika. :)

https://www.bama.no/season/aktuelt/alt- ... om-padron/

Disse litt kryddersterke paprikaene selges grønne i matbutikkene, men i en pakke var det en som var rød, og altså mer eller mindre moden. Så jeg sådde frøene, i håp om at det skulle være noen som var spiredyktige, selv om frøene så litt spinkle ut. Frukten har vel modnet i pakken, og ikke på planten, og det er ikke optimalt. Jeg hadde egentlig gitt opp håpet, siden frøene var mye tregere enn de andre chiliene/krydderpaprikaene jeg sådde. Men plutselig så jeg noe grønt under plasten. Foreløpig har bare et par frø spirt, av ca ti, men det holder for meg i massevis.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Gøy at du har fått spiring på dem :) Jeg har ikke smakt padron ennå, men tenkte å kjøpe en pakke snart. Og da kan det hende at jeg lar en frukt få modne på kjøkkenbenken.
Martin

Post by Martin »

I år, som de fleste tidligere år, er det keiserkrona som er en av de tidligste løkplantene.

Keiserkroner.jpeg
Martin

Post by Martin »

Noen løker av Lilium pyrenaicum ble satt i potter i fjor høst.
De sto i kjelleren i vinter, og nå ser de seg om etter en ny hage for å spre gul glede.

.
Lilium pyrenaicum.jpeg
Nienna

Post by Nienna »

De blir nok ikke vanskelige å selge, så fine som de er :) Jeg har noen L. Pyrenaicum selv, og håper at de formerer seg godt. Gule gledesspredere får man aldri nok av.
Martin

Post by Martin »

Stiklinger av rose New Dawn etter en måned.
De har vært kraftig angrepet av bladlus, men kanskje blir det noe av dem allikevel.

New Dawn stiklinger.jpeg
New Dawn .JPG
Nienna

Post by Nienna »

Så flotte og lovende rosestiklinger!
Siri K

Post by Siri K »

I dag fikk jeg et antall Caladium-knoller fra Hageglede - noe forsinket. Disse har jeg aldri vært borti før, så jeg er litt spent.

Caladium

(Det hører med til historien at det var et tilbud tidligere, pluss at jeg fikk 10% velkomstrabatt. Noe som hjalp på prisen.)
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply