Glede ved fuglene i hagen!

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
guest

Post by guest »

Har i mange år hatt glede av å legge ut mat til småfuglene har for det meste spurver.

Da jeg ikke er noe fuglekspert, en del av de fuglene som jeg ser som jeg ikke har vist navnet på. Tok kontakt med for å få tilsent et ptøveeksemplar av fuglevennen, fikk tilsendt siste nummer.

Her var mye nyttig info om fuglene om høst vinteren. Bla om fugletrekk om høsten. Rart tenkt på at enkelte fugler flyr helt til afrika om vinteren. Inneholdt også tips om

fugleforing.

Inneholdt også en intresann artikkel om hvordan en kunne tilrettelegge for piggsvin i hagen.

Kjøpte også plakaten Ved fuglebrettet

http://www.fuglevennen.no/plakat.htm

Her er oversikt fugler på foringsbrettt.

Har funnet ut at fuglene jeg har på foringsbrettet er kjøttmeis, blåmeis, gråspurv, rødstrupe, grønnfink. Tror også jeg har hatt nøtteskrike for en tid tilbake.

Nå skal jeg melde meg inn. Alle som er intressert i fugler i hagen vil ha glede av bladet. Derfor kan jeg anbefalle som liker å fore fuglene å bli med:

http://www.fuglevennen.no/medlem.htm
Martin

Re: Glede ved fuglene i hagen!

Post by Martin »

En, for meg, ukjent gjest har besøkt hagen i det siste.
I går fikk jeg tatt noen bilder gjennom kjøkkenvinduet, og det ble sammenligninger i fugleboka.
Nøtteskrika (tror jeg) hakket ivrig på et nedfallseple. Så var den var borte igjen. Veldig trivelig. :D
Nøtteskrike.jpg
Nøtteskrika.jpg
http://www.fuglevennen.no
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Bjørg

Post by Bjørg »

Dette er koselige fugler Martin. I gammel hagen har jeg store flokker som kommer og går. I sommer var der en del unger som kom til verden og som holdt et utrolig leven Skikkelig gøy.
Her i Suldalen har vi de også. Ser de ofte når jeg venter på bussen. Har aldri sett de i Kolonihagen Men de er der nok. Heia ligger jo likeved.
Mat de Martin om du kan og vil. Kanskje blir de hos deg.

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8tteskrike

Bjørg
Randi M.
Herdighetssone: H6

Post by Randi M. »

"Nøtteskrika holder til i Sør-Norge", har jeg lest i fuglebøker. I fjor dukket den opp her i min hage på Senja i Troms, og den var å se i mange dager. Denne høsten dukket den opp igjen, var her ei stund og forsvant. Artig at den i år har vært sett mange steder på øya.
Randi M.
Senja
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Jeg trodde nøtteskrike holdt til overalt, jeg. Vi har den i hopetall, men mer sjelden er lavskrike. Det er et par-tre stykker av den arten her, en koselig og nesten tam fugl som gjerne setter seg rett over hodet på deg når du går tur i skogen. Nøtteskriken er å se jevnlig i potetåkeren når vi har tatt opp potet, den hamstrer noe veldig av det som ligger igjen. De som hevder å vite noe om den, sier at den raner fuglebrett - for så å gulpe opp alt den har tatt på diverse gjemmesteder i skogen. Jeg vet ikke, men den raner i alle fall all fuglematen jeg legger ut. Et brett med frø forsvinner i løpet av dagen.
aiaus
Herdighetssone: H1

Post by aiaus »

Eg mater fuglane kvar dag , det er alltid like kjekkt å sjå ut på fuglebrettet kor dei kaver på for å få mat. Har brødsmuler på brettet , og solsikkefrø i ein frøholder. Nøtteskrike er det her også, men kun nokre få har eg sett i haust. Mange kjøttmeiser,blåmeis,og spettmeiser som er her daglig. Rødstrupa kjem også på besøk,og også andre småfugler . Skjora er og, men då er småfuglane vekk for skjora tar for seg av maten på brettet. Spettmeisen har me her hatt invasjon av, den har hakka laus på vegger og tak ,så den har blitt ei stor plage denne hausten. No har ein fått løyve til å skyte eit par stk,då dei øydela for mykje på husa. Men fine er dei. :D
Aasta

Post by Aasta »

Nøtteskrika er ikkje uvanleg, men eit sjeldent syn her. Den er aldri på fudglebrettet eller på foringsplassane. Her er det bra med nøtter i skogen, det kan vere at den finner nok der? Når eikenøttene er modne er den ved eika kvar dag. Og skrike, det kan den! Artig fugl! :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Martin

Post by Martin »

Fuglefotografer må jaggu ha stor tålmodighet.
Nå har jeg trosset en stor sverm med knott i et kvarters tid, og har fått nok. Fuglen vant.
Den vil ikke mate ungene mens jeg står og venter. Men reiret bygget den bare få meter fra husveggen.
Gråspetten, den luringen.
Gråspett.jpg
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Post by KirstenHansen »

Hehe, nei det er ikke lett for hagefolk å være helt i ro på en plass et helt kvarter på denne tiden av året.
Martin

Post by Martin »

I dag lurte jeg den (nesten). :)
Gråspett ved reirhullet
Gråspett ved reirhullet
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Et råskinn i fuglekassene, er svart/hvit fluesnapper.
Den kaster ut kjøttmeisen og ungene, hvis den ønsker å flytte inn i samme kassen.
Martin

Post by Martin »

Nå kan jeg stå rett under treet og ta bilder.
Fugleungene lager mye lyd inni der, og pus er blitt svært interessert.
Katta var på vei oppover i treet, og jeg må bare holde den innomhus til fugleungene er trygt ute.
Gråspett unge.jpg
Inger E

Post by Inger E »

Så koseleg!
Martin

Post by Martin »

Det årlige hagebesøket av sibirsk nøttekråke er gledelig.
Fuglene tiltrekkes av konglene på sembrafuru, og de hakker og spiser på nøttene nå.
nøttekråken.jpg
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Kornkråkene synger ikke særlig pent, men er koselig å høre på i
toppen av furuene der jeg trener.
Men hagesangeren som gjestet meg et par uker tidligere i sommer, satte meg i
skikkelig godt humør med sin glade sang. Og så lenge som de synger!
I boka står det at den kan besøke overgrodde hager, så der fikk jeg den !
Dag
Post Reply