Juleblomst

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
guest

Post by guest »

Jeg var innom Plantasjen i dag og juleblomstene var kommet på plass.
Julestjerner i mange farger og størrelser. Artig også med nye farger, men minner det om jul ? Personlig foretrekker jeg en flott julebegonia,
små røde juletulipaner, et par velduftende svibler og ikke å forglemme liljekonvaller som alltid fantes i juledekorasjonene i min barndom. Hvorfor ser vi de så skjelden nå ?
Ellers er det vel vanskelig ikke å inkludere et par flotte Amaryllis i julens blomsterprakt.
guest

Post by guest »

Enig, Amaryllis må man bare ha i julen.Det er min favoritt juleblomst, og dess dypere rød den er desto flottere synes jeg den er. <BR> Og for meg må juleblomstene være røde eller hvite.
guest

Post by guest »

Rosa november/julekaktus er også nydelig, og tradisjonsriktig. Og rosa svibler (det heter visst hyasinter ellers i landet).
I fjor fikk jeg en vakker varmrosalilla julestjerne som prydet stuen i hele adventstiden. Vi kan jo tåle litt nye innslag i julen, også?
Martin

Re:

Post by Martin »

guest wrote: for meg må juleblomstene være røde eller hvite.
Da er denne epiphyllum iallefall innafor.
Den har timet det perfekt, og blomsten skal pryde julebordet som blomst i vase.
Men jeg vet ikke hvordan blomsten takler akkurat det.
Epiphyllum 19.desember 2018
Epiphyllum 19.desember 2018
Epiphyllum 22.desember 2018
Epiphyllum 22.desember 2018
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Re: Juleblomst

Post by orm »

Flotte blomster disse, men blomstene på min står bare et døgn. Enda så store blomstene er, har jeg greid å unngå å se blomsten noen ganger før den har visnet. Blomstene på mine hadde sånn sett ikke egnet seg i vase, men hadde det gått hadde det vært et blikkfang i en bolle. Nå er min hvit da el. med en svak gultone. Jeg vet ikke hvilken av dem jeg har. Fikk stiklinger av en dame som ikke lever lenger. Vet hun hadde Nattens dronning, men aner ikke om min er denne. Den vokser grassat - skyter gjerne stengler helt opp i taket, så jeg må kutte en del.
Martin

Re: Juleblomst

Post by Martin »

Jeg har også en hvit epi som står bare et døgn,
men denne røde epien varer noe lengre tror jeg.

Denne har jeg heller ikke tidligere prøvd i vase,
og det blir antagelig en litt uvanlig bukett på julebordet i år.
Fra lysthuset 22.desember 2018
Fra lysthuset 22.desember 2018
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply