Ja, det er et bartre som kan bli 50-60 m høyt i gunstig klima. I Norge er det heller snakk om opptil 20 m. Det tar to år før en greinkrans er ferdigvokst. Egentlig er det litt overraskende at dette treet blir så vakkert på Sør- Vestlandet. Vanligvis regner en at det hører til i US Zone 7 eller høyere. Det modner skuddene i Norge til tross for kjølige somrer. Faktisk kan man ha problemer med å lykkes med treet i riktig varme klimasoner.
Denne Apreskrekken plantet min far for ca. 30 år siden. Den har etter mitt syn vokst seg riktig stor og vakker.
[image=500][image=499]
De siste årene har det kommet kongler på den. Kanskje skal jeg prøve å få tak i og så noen frø fra konglene? Når er det i så fall rett tid for å plukke disse. Må vel vente til de faller ned selv, - kan ikke klarte i dette treet, nei.
Den har i hvert fall klart 1. vinteren her i Sandefjord, uten skader av noe slag. Drammen er vel ikke så veldig forskjellig fra Sandefjord hva klima gjelder.
Var redd den var ødelagt av snømengdene i vinter, men da det endelig smeltet her stod den like hel og helt uten snøbrekk.
Var nettopp i kontakt med den lokale skogplanteskolen som har hatt apeskrekk for sal tidlegare. Der var det no tomt, men dei var interessert i frø! Dei meinte og at den største apeskrekken stod i parken i Ålesund. (Dessutan står det eit røslig eksemplar på Isane i Nordfjord.)