Luftløk - oppskrifter -

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Vi har en megde luftløk som jeg vil lage noe av - noen forslag mottas med takk...
http://hagenpaakleiva.net/ :oops:
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Ingen som hadde oppskrift på syltet løk nei,så etter en del leting fant jeg denne:
1 kg luftløk
vann
185 g salt pr liter vann
Laken:
1/2 l 7% eddik
125 g sukker
5 hele muskatblomme
5 cm frisk ingefær
1 ts hel hvit pepper

Forvell løken i kokende vann i ca 2 minutter.Skyll dem i kaldt vann og klem dem ut av skallet

Kok løken i saltet vann til den blir mør og klar.Ta den opp med hullsleiv og legg den på norgesglass.

Knyt krydderet i en pose av gas og kok den opp med eddik og sukker,skum godt.Ta opp krydderposen og legg den til side.Avkjøl laken helt.Hell den over løken og sett lokk på glassene.La dem stå i 12 timer.
Sil laken og kok den opp med igjen med krydderposen,skum godt og avkjøl.Hell den over løken og sett lokk på glassene.Løken er ferdig til bruk etter 3 dager.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Ellers så er det jo bare å bruke luftløken som den er i gryter, for eksempel coq au vin etc. Jeg bruker den en del i salater...

Siri i Oslo H3(?)
H2/H3 i hyttehagen
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Eller forvell den i 2 min, rask avkjøling og frys.God i gryteretter eller som glasert løk.
embla
Herdighetssone: H4

Post by embla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Alishan
<br />Eller forvell den i 2 min, rask avkjøling og frys.God i gryteretter eller som glasert løk.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det var smart :) Tusen takk for tipset!
Mvh
Kirsten
Pus

Post by Pus »

Prøv den nå i lammefrikaseen. Skikkelig godt Ellers så er jo luftløk en ting en bare må ha i hagen.
Pipeløken også.
Lille Pus
Inger Jhha

Post by Inger Jhha »

Jeg har også mye pipeløk i hagen, har brukt den som vanlig løk, men her var det flere gode tips som jeg skal prøve.;)
Spennende med noe nytt.

Inger
Post Reply