Myske et al.

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
island monkey

Myske et al.

Post by island monkey »

Først things først; jeg husket at jeg hadde noengang viste myskesirupen, men at det var 2014...
Dessuten i feilt emne, beklager.

Mange oppskrifter til det nevner at "det holder seg i et halvt år", men jeg forsikrer dere at flasken nede er den samme som i 2014. I tillegg smaker sirupen like godt som da den først ble laget. Ikke noen tilsettninger, men jeg oppbevarte det i kjøleskapet når det først ble åpnet.
Myskesirup2014.jpg
Pølsebob nevnte myske-is i 2014, og det ble halvparten av flasken nylig brukt til. Oppskriften nedenfor er fra Tyskland (where else?), og den er veldig god, enda jeg må si at jeg ikke tilsetter enda mer sukker. Utmerktet, utmerket, ikke minst med jordbær!

Waldmeister Eis
1/2 moden banan, litt sitronsaft, 2 sp e melis, 180 ml melk, 100 ml fløte, 1 egg, 75 myskesirup.

Nå legger jeg merke til at jeg aldri så at det er egg i oppskriften, så de virker fint uten det også.

Jeg har en til, som smaker og dufter veldig lik myske:
bisongress.jpg
Det er Hierochloe odorata, Bisongress eller vaniljegress eller Doftmyskgräss på Svensk. Hva den heter på norsk vet jeg ikke, men når en tørker bladene dufter disse veldig lik myske. Disse to kan nok brukes istedet av hverandre.
Polakkene (og andre) legger tørket Hierochloe i vodka. Det må stå i flere måneder, men så har en laget 'Zubrówka'.
Det er ok..
Så sa noen at 'Zubrówka' med epplesaft heter "szarlotka" (=epplekake). Det syntes ikke jeg var en særlig anbefaling av en drikk, det hørtes altfor søtt ut.. Jeg grublet at det nok ville bli bortkastet hjemmelaget zubrówka, men prøvde likevel, og hey, det er fantastisk! Så hvorfor ikke lage myskezubrówka og nyte litt myskeszarlotka neste vinter? Med mindre det gror bisongress noe sted, naturligvis.
Zubrówka.jpg
Med måde er alting godt: både myske og bisongress inneholder coumarin, som er blodtynnende, så jeg ville ikke rådet å drikke hele liters av szarlotka eller spise kiloer av myske-is, og de på blodtynnende medikamenter burde kanskje bare smake litt.. Eller enda bedre, lukte tørket myske og bisongress, uten limit!
myske bison.jpg
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Myske et al.

Post by Nienna »

Dette var spennende å lese. Jeg har myske, Galium odoratum i hagen, men også dens klebrige slektning, klengemaure, som også kan brukes til mat og drikke.

I år har jeg laget granskuddsirup og myntesirup. Men kanskje jeg nå prøver myskesirup :)

På norsk heter Hierochloe odorata Marigras. Og Anthoxanthum odoratum heter Gulaks. De lignet smaksmessig og brukes til det samme.
island monkey

Post by island monkey »

Ah, en til, takk for det Nienna, det var godt å høre om.
En annen plante som dufter lik og som det finnes mange av flere sted her er Legesteinkløver, Melilotus officinalis. Det beste med alle disse syns jeg er at de dufter sterkest når de er tørket. Vinteren blir en slags fersk høy-gress fest, om en vil! :)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Zubrowca assosierer jeg med ungdomsfyll, så jeg har ikke drukket det på over 30 år, men kanskje jeg skal gi den en ny sjanse. :?

Myske vokser ikke vilt i noen mengder der jeg ferdes, og jeg har aldri sett den i noen hager. Men hvis det er kumarinsmaken som er det vesentlige, bør i grunnen gulmaure kunne være et substitutt, uten at jeg har sett at noen bruker den på samme måte. Gulmaure har vi heromkring.

Du står for en imponerende "forskning" på nyttevekster, IM, ville som tamme. Jeg har så smått begynt selv på ny etter mange år hvor jeg har foretrukket å kjøpe maten i butikker. Prøvde urtete av tørket geitrams her om dagen, og det var slett ikke verst.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Legesteinkløver har jeg ikke funnet. Men så har jeg heller ikke visst om at den også kunne brukes til noe godt, eller visst noe om den i det hele tatt :) Skal nok være på utkikk etter den.
Nienna

Post by Nienna »

Gulmaure, Galium verum kan ganske riktig brukes på samme måte Siri K. Blomstene dufter honning, og hele planten dufter som nyslått høy. Klengemaure, Galium aparine er også spiselig, men har ikke kumarinsmaken.

Jeg har alltid vært interresert i sopp og nyttevekster, og synes det er kjekt å lære nye planter, og prøve nye oppskrifter. Med forskjellige siruper har man et råstoff som kan brukes på mange måter.

I fjor tørket jeg svarthyllbær til te. Og det ble det veldig god te av. Men et år laget jeg en slags saus av rødvin og hyllebær. Det skulle koke over natten, og det var litt omstendelig. Sausen ble dog veldig god, og jeg brukte den både som smakstilsetning i sauser og i marinader. Den ble bare bedre ved lagring. Tror den het noe med Pontac. Jeg finner ikke igjen oppskriften jeg brukte for snart ti år siden. Så hvis noen her kan gi meg et tips blir jeg glad :)
island monkey

Post by island monkey »

Uff, jeg er glad i Hagepraten...!
Det var en perle Nienna, takk for det. Jeg har aldri hørt om sausen, ordet, nix.. Hvordan er det mulig?
Pontack
Men det er da verdt noe seriøs googlegransking..
Spennende! Det blir pontack iår her, if I can help it.. :D
Nienna

Post by Nienna »

island monkey wrote:Uff, jeg er glad i Hagepraten...!
Det var en perle Nienna, takk for det. Jeg har aldri hørt om sausen, ordet, nix.. Hvordan er det mulig?
Pontack
Men det er da verdt noe seriøs googlegransking..
Spennende! Det blir pontack iår her, if I can help it.. :D
Yess! Der var den. Hjertelig tusen takk :D Da skal det lages Pontack saus i år. Og jeg kan skrive under på at den bare blir bedre ved lagring, og holder seg garantert i syv år.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg bare stjeler alt fra så mange som mulig Siri. Ikke minst, men langt fra utelukkende, fra vår egen Stephen Barstow. Geitrams er overraskende god ja, også tidlig om våren, i salat. Nydelig konsistens også! Og geitramssirup er veldig god! Fireweed syrup..
salvia

Post by salvia »

Håh, her var det mange ting jeg aldri har smakt. Denne hyllebærsausen Pontack skal jeg jammen prøve. Hyllebær er lett å få tak i. Men denne mysken - aldri sett og har ingen idé om hva denne smaken, kumarin, dere snakker om er. Artig lesning!
Nienna

Post by Nienna »

Galium odoratum blir brukt som hageplante. En vakker og velduftende bunndekker med små hvite blomster. Og som liker seg i skygge. Jeg har den flere steder i hagen, mest fordi den er en virkelig effektiv bunndekker. Men nå som jeg vet at den kan brukes til myskesirup, er det jo ekstra kjekt :)
island monkey

Post by island monkey »

Håh, her var det mange ting jeg aldri har smakt.
Hehe, det kan vi alle si..
Artig lesning!
Ikke sant? Veldig artig!

Jeg brygget en mengde øl nylig, og bruker ovnen til formålet, og da jeg tok ut bygget etter det hadde stod i annenhalv time luktet ovnen av maltet bygg OG, veldig tydelig, myske. Den hadde jeg tørket i ovnen dagen før for å lage sirup. Kombinasjonen var så innimari godt at jeg vurderer litt mer eksperimentering..
Nienna

Post by Nienna »

Veldig spennende :D Hold oss gjerne oppdatert på eksperimentet. Tror kumarinsmaken kan bli veldig god i øl.
Siri K

Post by Siri K »

Trekvart muskatnøtt? Litt friskt, men, men.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Ja, det virker litt mye med nesten en hel muskatnøtt. Jeg tror en 3/4ts revet muskatnøtt vil være mer enn nok. Kan ikke huske om det var muskat i oppskriften jeg fulgte. Tror jeg må lete systematisk etter den en regnværsdag. Gammeldagse meg har fremdeles løsark og notisbøker med oppskrifter på de rareste steder :)
Post Reply