Jeg skal bringe inn et viktig moment ved anlegg av slike historiske anlegg og komme med et eksempel:
I Østre Toten kommune har vi den kjente Peder Balke-hagen der det har vært en flott hage på 17 - 18 -hundretallet.
Det finnes en god del beskrivelse av hvordan hagen så ut den gang. Kommunen bestemte seg for å gjenskape
den slik den var i 1830-årene. Eksperter utenfra ble konsultert og bygdas egne ble mobilisert til å gjøre en dugnad.
Dette skjedde i 90-årene en gang. Det endte opp med at jeg fikk ansvaret for et enormt sirkelrundt rosebed i senter av hagen, kaldt "Danmark". Sammen med Madeleine von Essen fant vi fram til de rette sortene, de ble bestilt, hentet av undertegnede og plantet etter oversiktskart vi hadde laget. Jeg kan love deg at det var et enormt arbeid. Men også andre "Tordensjolds soldater" fra Hagelaget arbeidet med prosjekter med andre planteslag, gamle stauder og krydderurter, f.eks.
Etterpå var alle glade og kommunen var fornøyd. Nå ble det kanskje av større verdi å besøke Peder Balke-senteret (kjent maler)
Men så kom det jeg vil advare mot - kommunen hadde trodd at vi som gjorde dugnader i hagen skulle fortsette resten av vår levetid

For et slikt anlegg er usedvanlig vedlikeholdskrevende hvert eneste år. Vi sa fra at vi ikke hadde muligheter til å følge det opp, og i de neste årene forfalt anlegget. Rosene vokste til enorme dimensjoner og den nydelige aurikkelkanten rundt hele sirkelen "forsvant" av roser som lå utover. Da hyret kommunen inn en stedlig gartner som av yrkesstolthet ikke spurte undertegnede, men beskar alle de historiske rosene ned til 10 cm i løpet av noen timer han fikk betalt. Det førte til at rosene i de neste årene vokste opp og ble enda større, tettere og mere volumiøse og noen av dem ble overtatt av villskudd.
Da hyret de en gravemaskin som røsket opp en del av rosene slik at det ble mere "luft" mellom - uten å vite
hvilke roser det var. Det var nemlig plantet 3 av hver sort i gruppe.
Og slik ligger hagen i dag - ikke severdig i det hele tatt, og kommunen har fortsatt "dårlig råd", eller prioriterer i alle fall ikke dette anlegget.
Hva kan man lære av denne historien: Det viktigste etter at man har anlagt en historisk hage, er at man sørger for at noen har ansvaret for hagen i mange år framover og være bombesikker på at vedlikeholdet blir utført.
Dag