Frukttrær

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg har lurt litt på hvor frukttrærne har blitt av i plantearvens plan.
Da mener jeg spesielt stedegne plommer og tilsvarende. Kanskje det er intressant med stedegne fuglekirsebær og slåpetorn også.

Eksempler på interressante plommer er Eikerplomme, som jeg har en forkjærlighet for, og Tråneplomme, som det går en egen tråd om inne på matplantene.

Dette er gamle kulturplanter, og vi bør ta vare på dem. Det virker ikke som om de er sortert under bær.

Har noen av dere forslag om andre gamle frukttrær som bør bevares?

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Jon

Post by Jon »

Hei Gunn.
Formålet med planteklubbene er jo å ta vare på gammelt sortsmateriale ved aktivt bruk. Når frukt ikke fikk egen klubb i første omgang var det fordi at for frukt hadde vi jo allerede 9 godt etablerte samlinger og to til under etablering.Her er det til sammen samlet over 275 eplesorter, 50 pære, 50 plomme og 25 kirsebærsorter så podekvister skal være rikelig tilgjengelig for de som ønsker. Se her: http://www.plantearven.no/fruktogbaer.htm . Imponerende lister, ikke sant ?
Jeg registrerer stadig stor interesse for gamle sorter og var seinest i går på posthuset med podekvist til en venn i Østfold.
De 4 sortene det dreide seg om var, 'Jerneple', 'Halling', 'Gladstone' og 'Åby' alle sorter som jeg synes har spesielle egenskaper, men som er borte fra dagens sortiment.De vil alle komme med i den nye samlingen på Hagebruksmuseet.

Hageselskapet hadde jo for mange år siden sitt Pomologiske utvalg.
Kanskje vi nå skulle få en tilsvarende Pomologisk planteklubb ?
Gunn M

Post by Gunn M »

Det er oppløftende at disse viktige hovedsortene er bevart, men en del av det jeg fokuserte på var mer "bygdesorter" og lokale slag som kanskje ikke har vært så mye inne i salgsdyrkning. Eikerplommene som jeg nevnte er et godt eksempel.

http://www.eiker.org/Linker/KMR/KMR-nyt ... plomma.htm

Eikerplmma har mange gode bruksegenskaper, den er rotekte, og smaker fortreffelig. Og nesten ingen har hørt om den! Den var ihvertfall ikke med på listene dine.

Dette er den eneste sorten jeg kjenner god, men det må vel finnes flere slike lokale småsorter som lever et stille liv og aldri setter spor i hagesentrenes sortslister?

Hilsen Gunn M

Ps: Jeg kan trolig skaffe noen småplanter utpå vårparten. Send PM hvis det er interesse.

Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Så bra at noen tar vare slike gamle sorter:) Har sansen for sorter man kjenner historien til. Og at de er rotekte. Sendte deg en PM jeg:D
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Hei, Gunn M. Har sendt deg en PM jeg og.

øystein, gartneren i Vestfold
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Gunn M

Post by Gunn M »

Det er notert. ;)
Greit å få tilbakemeldinger i løpet av neste uke så jeg vet ca hvor mange rotskudd jeg skal forsøke å finne.
Jeg lager en liste etter "førstemann til mølla"-prinsippet, og så får vi se hvor mange planter det blir til slutt. 8)

Gunn M

Post by Gunn M »

Bare for å ha sagt det, det er ikke mange som har henvendt seg for å få Eikerplommer, så hvis det er flere der ute som har lyst på, så fritt fram! 8)

En annen ting jeg funderte på er en pæresort jeg mener å ha hørt snakk om da jeg studerte. "Dømmesmopære". Den er ikke på noen lister. Er jeg på viddene nå? Er det noen som har hørt om denne?

Det begynner å bli en stund siden tiden der, og deler av studietiden var også noe tåkete takket være blandt annet de utmerkede produktene fra Fuhr. (Tidligere produsent av fruktvin i Grimstad, for de uinnvidde) Jeg setter derfor stor pris på hjelp til å huske disse angivelige "Dømmesmo-pærene". Er det en forvregning av minne, eller finnes de?

Hilsen Gunn M

Jon

Post by Jon »

Det du her betegner som'Dømmesmopære' er nok den mutasjonen som stammer fra et pæretre i den gamle frukthagen på Dømmesmoen av sorten 'Precoce de Trevoux'. Den er betydelig større enn morsorten og må betegnes som en knoppmutasjon i det det var en grein på treet som bar denne frukten. Den stammer fra 1940 årene og ble i mange år podet og markedsført av mange norske planteskoler som
'Precose de Trevoux, Dømmesmoen.'
Desverre ble mortreet skadet i 1990 årene av en gravemaskin i forbindelse med anlegging av den nye energiparken, men det skulle ikke være vanskelig å oppspore trær av den for podekvister.
Gunn M

Post by Gunn M »

Hjertlig takk, Jon. :)
Jeg vurderer å samle noen pæretyper i et hjemmelaget "familietre", av plassmessige årsaker kan jeg ikke ha særlig mange pæretrær. Er dette en sort som greier seg på H4-5 (Øvre Romerike)?

Jon

Post by Jon »

Det vil jeg absolutt tro. Jeg synes også du bør pode inn litt 'Skånsk Sukkerpære' i et slikt familietre. Den modner allerede i august og er ei smellgod, lita "familiepære" som spises best rett fra treet.
Gunn M

Post by Gunn M »

Kjempefint tips! Tusen takk.

Jeg tenkte å kjøpe en vanlig 'anna' og pode inn på den. Nå har jeg ennå ikke noe oppvarmet drivhus. Derfor vurderte jeg poding på sommeren. Mener Sven (Myrvold) snakkt om at det gikk greit å pode inn materiale rundt juli. Man da snakket vi riktig nok om plommer...

Jeg er ikke noen pode-ekspert, så dette blir nok gjort med oppslagsboka i den ene hånda og kniven i den andre...

Jeg ser på listen din at skånsk sukkerpære finnes på Vigatunet i Ryfylket. Det er litt langt unna. Fint hvis noen vet om noe nærmere. Jeg trenger også å oppspore et Dømmesmo-tre. (Precose de Trevoux, Dømmesmoen.)

Hvis Skånsk sukkerpære er vanlig i Sverige (navnet hinter jo om det) så har jeg kanskje mulighet til å få tak i hos venner i Göteborgstraktene. Det er forhåpentligvis ikke like alvorlig å ta med en kvist eller to som å flytte inn et stort tre, håper jeg...

Gunn M

Post by Gunn M »

Se hva jeg fant her da dere!
http://www.skogoglandskap.no/filearchiv ... _norge.pdf

Akkurat noe slikt jeg har ønsket meg. Her er det mer enn en sort som havner på ønskelisten min!

Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Spennende:) Så bra at det er noe på gang når det gjelder rotekte plommer også!

Skulle gjerne hatt noen av de ja..;)
lyn gordon

Post by lyn gordon »

eg var nett å henta 5 gamle sorte på hjeltnes planteskule(gartnerskule) I ULVIK I HARDANGER.
det er et prosjekt de driver med der,nostalgi tror jeg de kaller det,det er også mulig å å få forskjellige grunnstammer også vis en er tidlig ute.
jeg fikk tak i 2 jorbæreple+2fosseple og et gullspir da de er litt kostabare,300pr tre(selv om de for statens støtte.
lykke til:mrgreen:

lyn gordon
lyn gordon
Post Reply