Roseklubben

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Jeg er koordinator for roseklubben.
Kan ikke se at du er med på min liste, Lissa?
Jeg anbefaler deg å ringe til Hageselskapet og snakke med Tanja som styrer med alt omkr. medlemsskap.
Som jeg skrev på Hagegal, anbefales medlemmene å registrere og følge opp alle roser fra før 1950. Man har kanskje noen i egen hage, hos naboen eller i distriktet der du bor. Medlemmene vil få tilsendt registreringsskjemaer. Det taes rotstiklinger og stiklinger av de gamle rosene og de plantes på ett sted i Bergen, Kristiansand og på Ås. Der vil de få sitt rette navn - om det er mulig. Deretter er det meningen å sette disse rosene i produksjon slik at de skal bli tilgjengelige for alle. Medlemmene er altså med på et spennende utviklingsarbeid.
Jeg formidler kontakt videre til dem som samler inn, jeg holder kontakt via mail og sørger for at alle medlemmene får lære veldig mye om roser - og gamle roser i særdeleshet.
Kanskje kan vi også arrangere "kom og vis" ulike steder i landet?
hilsen Dag Lyngar
Lissa

Post by Lissa »

jeg hadde en dame fra roseselskapet her og kikket på min Madame Caroline Testout, men hun tok ingen prøver av den... bare bilder... jeg satte selv en stikling i fjor da, den har klat vinteren :)
av listen jeg fikk per mail av Gustav Redalen ser jeg at jeg bare er ført opp på stauder, men jeg ville gjerne være med på mer enn det...

stadig mindre gress - økende antall blomster...
Budeia

Post by Budeia »

Jeg har ikke meldt meg inn i roseklubben, men har planer om å gjøre det etter hvert når jeg får et ordentlig bed å sette de i:oops: Har få roser nå, bare to jeg har fått (som nyinnkjøpte) for et par år siden.

Er blitt lovt stikling av ei (antakelig) gammel rose som jeg skal få av ei gammel tante (egentlig tante til svigermor).:) Min mor har også noen få som kan være gamle, men vet ikke om de er fra før 1950. Kanskje.
Dag

Post by Dag »

Rundt St.Hans er det "kom-og vis" på Ringebu. Det er den driftige rosegruppa der som har samling for alle som har noe å vise fram eller som ønsker å se selv eller også bare møte masse hyggelige rosemennesker.
Se lenke på Hagegal:

http://www.hagegal.no/hagefora/viewtopi ... 029#235029

Bor du i rimelig nærhet av en radius på 20 mil fra Ringebu (da tar vi med oss sånne utkantsstrøk som Oslo også), så kast deg i bilen eller på toget og møt opp.
Dag
Lissa

Post by Lissa »

mer som 35 mil....

Dag

Post by Dag »

9. mai sendte jeg en hilsen til alle i Roseklubben.
Hvis du er medlem og mener du ikke ha mottatt hilsenen, kan du gi meg en privat melding så skal jeg forsøke å sende deg den?
Mvh
Dag Lyngar
koordinator for Plantegruppen Roser
finnsen

Re: Roseklubben

Post by finnsen »

Brukes ikke dette forumet lenger? :)
Dag

Post by Dag »

Nå er det ca. 55 medlemmer i Plantearvens Roseklubb. De som har ønsket det, har fått to sendinger
av funnroser og plantet dem i hagen sin.
Jeg holder kontakt med medlemmene, men ikke gjennom Hagepraten.
mvh Dag
Homer 66
Herdighetssone: H2

Post by Homer 66 »

Dag wrote: Jeg holder kontakt med medlemmene, men ikke gjennom Hagepraten.
mvh Dag

Litt synd at ikke flere får sett hva dette med Roseklubben/plantearven er, dvs at det var litt trafikk om temaet.
Hadde nok øket interessen litt, særlig for nye lesere.

Homer
Hagen er en jungel
Dag

Post by Dag »

Her er en link til Planteklubber og videre link til Genressurssenterets nettsider:
http://www.plantearven.no/bevaring/planteklubber/
mvh Dag
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Jeg har fått roser fra Plantearvens roseklubb, nå i sommer fikk jeg overbrakt to monsterroser: en mangestammet Rosa hugonis i en potte på størrelse med ei murerbøtte (hvor den hadde grodd fast) og en annen stor potte full av flere store rotskudd sammen, den fikk jeg klippet løs og plantet i dag.
Jeg regner med at det er en 'Great Western' - det sto bourbonrose "Tollboden" på den. Denne hadde jeg fra før og jeg hadde den heller ikke skrevet den på ønskelista som jeg sendte inn, men jeg har god plass i hagen fortsatt, så nå er den plantet i alle fall, med kyllingnetting mot vånd...
Post Reply