Klosterbønne

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg er medlem av grønnsaks- og potetklubben og har mottatt frø av blant annet Klosterbønne. Er det noen som vet noe om den? Er den lav eller høy?
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg fant dette:
http://www.bioforsk.no/PublicationAttac ... mentid=361

Det er altså en type stangbønne.
Jeg har fått den selv, så jeg er spent på om den er like bra som skrytet vil ha det til.

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Inghild
Herdighetssone: H4

Post by Inghild »

Åssen gikk det med dere andre?

Jeg fant fort ut at disse bønnene ble høye ja, jeg bomma nok litt der, og hadde ikke laget høyt nok stativ til klosterbønnene mine.
Det ble en rar sommer her i år, kjølig og mye regn, og avlingen ble elendig.
Jeg har imidlertid høstet en del frø, og jeg gav bort et par planter til en venninne som har dyrket klosterbønne tidligere. Hun lovpriser klosterbønnene og var lei for at de hadde "gått ut" hos henne for noen år siden.

Jeg er en del erfaringer rikere, så neste år skal det nok bli mer fart i sakene! Frøene har ligget til tørk, først med belgen på, nå har jeg fjernet belgen, og tørket bønnene på papir på kjøkkenbenken en ukes tid. De er nå lagt i kaffefilter, i påvente av lysere tider.

Spent på å høre hvordan det er gått med dere andre! :)
Hilsen fra Inghild
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg ble egentlig ganske skuffet, for mine klosterbønner var ikke stangbønner likevel. De var mer litt slengete buskbønner. Jeg hadde faktisk satt opp høye støttekjepper. Og ikke var de særlig gode. De ble svært rask grove og strengete. Falt ikke i smak hos familien, fore å si det sånn.
De var spettete utenpå, i rødt og grønt, omtrent som borlottibønner.
De vokste imidlertid bra, også de jeg sådde i juli. De bærer fint nå. Jeg har latt mye av bønnene modne på planten og tatt vare på frøa. Kanskje denne stammen (Landvik?)er en kokebønne?
Frøene er forresten kjempefine. Spraglete i hvitt og lilla. Noen av frøene er nesten helt lilla.
Stephen

Post by Stephen »

Lavendel: I artikkelen som Gunn viser til så ble klosterbønner omtalt som stangbønner. For meg er stangbønner det samme som prydbønner (Phaseolus coccineus), mens klosterbønner er Phaseolus vulgaris, en høy hagebønne. Har ingen erfaring med denne sorten selv (har for dårlig klima for Phaseolus vulgaris), men jeg ville tro at dette er en kokebønne, ja, men andre bør kunne bekrefte dette.

Fra et av medlemmene har jeg fått informasjon om mulighens en annen sort kalt Klosterbønne med en annen historie (også fra Larvik). Hvis noen av dere er interessert send meg en pm med email-adresse, så sender jeg historien...
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Gunn M

Post by Gunn M »

Mine klosterbønner er fra Larvik, i motsettning til Lavendel sine.
Jeg laget et stativ av seljeskudd, ca 2 meter høyt. Bønnene klatret opp, og det som var for langt for stativet raste ned og klatret opp igjen. Belgene er helt grøne.

Jeg har ikke spist av de, den elendige sommeren vår var kronet av nattefrost ca 18. juni, og mange av bønneplantene mine dukket under da. Hadde akkurat fjernet fiberduken da tropevarmen var som værst.

Men jeg har i vært fall blitt noen erfaringer rikere, både med bønner og en del andre vekster. Neste år kommer jeg til å så i potter og plante ut. Jeg har tatt vare på ganske mye frø, og kan sikkert forsyne et par interresserte planteklubb-entusiaster med nytt frø. Har ikke tatt meg råd til å spireprøve det, så spireprosent går jeg ikke god for.

Jeg skal melde inn det jeg kan avse av ditt og datt til Stephen, så får han organisere det videre.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Hvis du framdeles har frø igjen, er jeg veldig interessert, Gunn. Jeg var på flyttefot i våres og fikk ikke bestilt noe som helst!
Jette
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg sendte deg en melding.
273198

Re: Klosterbønne

Post by 273198 »

Jeg har lest innleggene ang. Klosterbønne. Denne bønnesorten kommer IKKE fra Larvik, den er innført til Norge rundt 1920 fra Frankrike (antageligvis fra et kloster) og ble dyrket på Verne Kloster i Østfold i alle år. Riktignok er det noen i Larvik som har fått tak i frø og dyrket dem, og selv har jeg dyrket dem i mange år med stort hell. Det er en stangbønne som blir over 2 m høy, frøene er helt hvite, belgene er grønne og de er trådet, d.v.s. de må strengles. Bønnene høstes når frøene synes godt under belgene, det er da den gode smaken kommer frem. Det er for tidlig å høste dem når de ennå er helt flate.
Ifjor ble alle småplantene mine spist opp av hare eller rådyr - jeg vet ikke sikkert - men jeg har heldigvis fått tak i frø igjen, så iår skal jeg dyrke dem under fiberduk og jeg håper på en brukbar avling.
Gunn M

Post by Gunn M »

Interressante opplysninger.
Jeg trodde det var lengre siden at disse bønnene dukket opp i Larvik, men hvis de har vært der fra 1920 så har de vel gjort seg fortjent til "borgerskap". :wink:

Historisk sett så er jo det aller meste av det vi dyrker importert på ett eller annet tidspunkt, det er jo bare et spørsmål om når...

Jeg gleder meg uansett til å prøve ut bønnene i mat, det blir forhåpentligvis litt bedre avlinger i år.

Har fortsatt bittelitt ekstra frø, hvis noen ønsker å prøve.
273198

Post by 273198 »

Hei, disse klosterbønnene har nok ikke kommet til Larvik før i åttiåra, så de har vel neppe krav å bli kallt for 'Klosterbønne fra Larvik'.
Gunn M

Post by Gunn M »

Du sier noe.

Det er jo en viss forskjell på Østfold og Vestfold.

Nå står det jo i skrivet om klosterbønnene at de ble samlet inn på tre forskjellige lokasjone rundt i landet, for å se om genene hadde forandret seg noe. Men det er rart at de ble kalt opp etter Larvik hvis de bare har vært der et par-tre ti-år.

Kan noen fra Plantearven komme med noen kommentarer til dette? :roll:
Lobelia

Post by Lobelia »

Jeg bor i Larvik og fikk klosterbønnene fra henne (kanskje 20-25 år siden, husker ikke akkurat) som hadde fått dem fra sin bestefar, og jeg har dyrket dem i mange år. Jeg har ikke funnet noe lignende i de frøkatalogene som jeg har sett. Det er viktig at de blir så tykke at frøene kan telles tydelig fra utsiden. Da smaker det mer frø enn belg, og det er det som gjør smaken så god.
Post Reply