Eikerplomme-planter

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Gunn M

Post by Gunn M »

Som tidligere nevnt i en annen tråd så kan jeg skaffe småplanter av eikerplomme. Disse stammer fra Krekling i Øvre Eiker.

Jeg har tatt opp en del rotskudd, og en del av disse begynner å bli reiseklare. Enkelte er ganske store, det største rotskuddet er vel nesten 2 meter. Det minste er rundt 10cm.

Altså en noe sprikende størrelse på de unge, lovende.

Derfor, hvis noen av dere som har bestilt plante tar veien forbi Jessheim i løpe av de neste ukene så hadde det vært fint å avtale et stopp for å hente plommeplante. Det er ikke så greit å sende de største i posten, og jeg vil jo helst at turen skal gå så "smertefritt" som mulig for planta.

Så får vi finne en måte med de som er for langt unna. Jeg har en mann som reiser en god del i forbindelse med jobben, og skal forsøke å sende ut planter på den måten. De er ikke så godt rota at jeg synes posten er noe godt alternativ på en stund ennå.

Vi snakkes! :)

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
lyn gordon

Post by lyn gordon »

jeg er veldig intressert i plommer å kunne tenke meg rotskudd,men jeg bor på vestlandet,tror du eiker plommen egner seg i fjordane her?:mrgreen:

lyn gordon
lyn gordon
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg vet ikke, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle trives.
Send meg en PM. Jeg skal sette deg på "reservelista".

(Jeg tok opp en god del mer skudd en jeg tror det er behov for, men vl gjerne gi de som alt har bestilt mulighet til å få planter først.)

Hilsen Gunn.

-Allt er vænt sem vel er grænt!
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Om din mann skal til vestfold, hovedsakelig Sandefjord, Larvik så passer det fint for meg på den måten. Ellers får vi ta sjansen på posten.

M.v.h. gartner10

øystein, gartneren i Vestfold
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Gunn M

Re: Eikerplomme-planter

Post by Gunn M »

Pga en veldig ivrig lillebror med stor spade så fikk jeg tatt opp litt for mange rotskudd av eikerplomme i går kveld.

Mer om denne her:
http://www.eiker.org/Linker/KMR/KMR-nyt ... plomma.htm

Jeg har 4-5 ekstra planter som kan hentes på Jessheim i dag hvis noen er interressert. De må i jorda snarest, og jeg har ikke nok potter og jord til å plante alt sammen. Størrelsen er varierende.

Ta kontakt på PM hvis noen vil ha.

Hilsen
Gunn M.
inkine
Herdighetssone: H3

Re: Eikerplomme-planter

Post by inkine »

Hei Gunn M.

Jeg er nyinnflyttet i Drammensområdet og har endelig fått en stoor hage.
(Etter mange år på skyggesiden i Bergen).
Den vil jeg jo gjrne fylle med gamle kulturvekster så jeg har veldig lyst på Eikerplommer (slekta var opprinnelig fra Eiker) i hagen.

Men ingen har!

Kan det være at du fremdeles har en du tar rotskudd av, selv så mange år senere?

mvh
Ellen
aka inkine
Post Reply