kirsebærbusk?

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
eirik eikenøtt

Post by eirik eikenøtt »

hørte om noe som het kirsebærbusk(prunus tomentosa) som skal være helt i toppklasse som helsebusk,vist noen vet om eller vet noe om
denne busken er jeg intressert.:)

eirik eikenøtt
eirik eikenøtt
frodo

Re: kirsebærbusk?

Post by frodo »

Jeg har den! Prunus tomentosa heter (muligens) lodnekirsebær på norsk. Den har små, lodne blader og vokser som en middels busk hos meg. Foreløpig er den ca. 1,5 m. høy, og virker helt hardfør her i sone H4. Den blomstrer flott i mai, men ikke like rikelig alle år. Ut over sommeren setter den små, mørkerøde kirsebær. De er gode nok til at jeg setter til livs de fleste, og henger lenge uten å bli dårlige. Jeg har plantet tre busker i en tett klynge for å være sikker på å få frukt. Som mye annet er lodnekirsebær aldri i salg her til lands, men frø kan de fleste år kjøpes hos www.gardensnorth.com.
Bjørg

Post by Bjørg »

Kan du stikke denne her fra små greiner Kan jo nesten behandle den som en litt stor ripsbusk vil jeg tro.

Bjørg
Lobelia

Post by Lobelia »

Søk på Anne Mette Helland, hun har hatt denne, jeg kjøpte den ifjor, men jeg tror du eventuelt må hente den. Lobelia.
Russisk kirsebærbusk

Prunus Tomentosa

Prunus Tomentosa med kirsebær
Denne planten ser ut som en bjørkebusk. Den blomstrer i mai med de nydeligste blomster – se for deg et japansk kirsebærtre i full blomst, bare i busk - format!

Busken skal kunne tåle helt ned i minus 35 kuldegrader!
Bjørg

Post by Bjørg »

Har sendt deg en PM Lobelia

Bjørg
Bjørg

Post by Bjørg »

I dag er jeg så glad at jeg holder på å gå i lufta Har fått meg en Prunus tomentosa = Kirsebærbusk Jeg har vel egentlig hatt den en måneds tid Men i dag er den hentet og betalt I dag er den min.

Bjørg
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Heldig du :P Gratulerer :mrgreen:
Mvh.Anne
Stephen

Post by Stephen »

frodo wrote:Jeg har den! Prunus tomentosa heter (muligens) lodnekirsebær på norsk. Den har små, lodne blader og vokser som en middels busk hos meg. Foreløpig er den ca. 1,5 m. høy, og virker helt hardfør her i sone H4. Den blomstrer flott i mai, men ikke like rikelig alle år. Ut over sommeren setter den små, mørkerøde kirsebær. De er gode nok til at jeg setter til livs de fleste, og henger lenge uten å bli dårlige. Jeg har plantet tre busker i en tett klynge for å være sikker på å få frukt. Som mye annet er lodnekirsebær aldri i salg her til lands, men frø kan de fleste år kjøpes hos http://www.gardensnorth.com.
Til min stor overraskelse fant jeg noen modne frukter på min Prunus tomentosa idag. Overrasket fordi jeg trodde at den var selv-steril – har kun den ene; jeg hadde også trodd at fruktene ville isåfall modnes sent på høsten. Så begynte jeg å lure på om dette virkelig er Prunus tomentosa (bladene er lodne under og fruktene er også litt lodne). De smakte søt og god! Noen som vet? Frode?

Image
Image
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Post Reply