Tilstandsrapport

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Gunn M

Post by Gunn M »

Nå gror det for fullt ute i hagen.
Jordskokkene mine ser bra ut. Har i hvert fall en frisk og fin farge og kraftige skudd.

Sjalotteløk (Flesberg) vokser bra. Strutter skikkelig.

Klosterbønnene fra Larvik står for seg selv, så langt fra grønnsakshagen som man kan komme, ved siden av en ripsbuske. For å unngå uønsket kryssning så har jeg fått til ca 40 m i luftlinje og et helt hus mellom dem og de andre bønnene mine. De ser etter forholdene bra ut. I går satte jeg opp et stativ av lange seljeskudd som de kan klatre i. Noen av plantene er stygge pga NATTEFROST, eller ihvert fall lave temperaturer de seneste nettene. (Vi målte nattetemperatur ned i 3 varmegrader på verandaen natt til lørdag, da kan det fort ha blitt kaldere i hagen) En hel del av plantene mine (Bl.a. tomater, squash, poteter, bønner og mais) er tydelig skadet.

Kålplantene har jeg sådd inne i drivhus, og meningen var å plante ut når plantene ble klare for utelivet. Og så greier jeg å totalt undervurdere skadedyrene som går på de korsblomstra. Det er like irriterende hver gang. Ruccola, mizuna, reddiker, kålrot og Bioforsk-sorten min, "Totens ette-eller annet" ble utsatt for innsektangrep. Den der lille svarte og gule billelignende saken som resulterer i at plantene ser ut som de har flekksyke. Det gikk nesten greit helt til jeg var nødt til ta av agrylduken. Da kom de stormende. Til og med inne i drivhuset herjer de. Denne plaget meg aldri på Island, så den var helt utradert av hukommelsen. Tror det kan være en type nepejordloppe. Eventuelle andre forslag mottas med takk! Jeg skal ut og strø aske over alle korsblomstra etterpå for å prøve noe. :x:x:x

Kvannefrøene fikk jeg så sent at de ble aldri sådd. Tror gubben hadde kastet meg ut hvis jeg hadde plassert blomsterpotter i kjøleskapet også! Det er visst ille nok å snuble over de alle andre steder. Får håpe det er igjen litt spireevne neste vår....:oops:

Ja, dette er ståa hos meg.
Hvordan går det med dere andre?

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Jeg har ikke så mange slager fra planteklubben, men litt varierende tilstand:oops: Jordskokkene ser bra ut:) Og de ertene som er kommet opp ser også fine ut. Men litt varierende hvor mange som kom opp, og hvor de kom opp... Pus har nemlig funnet nytt do-sted:evil:Ja, nettopp, midt i kjøkkenhagen..:evil:
Purren har ikke likt så godt tørken som har vært de siste ukene, samt frostnatta(!!) som var natt til lørdag. Målte 1,6 grader, og det var hvite flekker her og der :x, samt at pus har vært i den rada også.. Men noen er i live, om enn ganske små ennå. Så vi får håpe det beste!
Tomatene som jeg satte ut ble spist opp av ett eller annet:x Men har endel igjen inne som skal få prøve seg på utelivet ganske snart. Men ikke alle samtidig! Så får vi se åssen det går.

Slik var ståa her. Morro å høre åssen det er hos andre:)
Inghild

Post by Inghild »

Klosterbønner fra Larvik frodige og fine.
Brytsukkerertene små enda, men de kommer fint, tror alle frøene har spirt.
Busktomat-frøene kom noe sent, så de ble sådd i seneste laget, men plantene er nå snart i blomst.
Karve kommer fint.

Sett under ett, så synes jeg dette ser veldig lovende ut! :)
Hilsen fra Inghild
Erik

Post by Erik »

Mainepene kom fint likeså brytsukkerertene, men så kom også sneglene,alt forsvant eneste som ikke er fortært hos meg er sjalottløk og purre.

Erik
Erik
Gunn M

Post by Gunn M »

Klosterbønnene mine er nok spiseklare nå snart, men jeg satser jo på å få en del frø først. Plantene ser fine ut.

Men er det naturlig at sjarlotteløk visner ned på denne tiden? Har aldri hatt det før. Så enten er den ferdig, eller har et problem :?:

Ellers så er de ikke så mye nytt. Jordskokkene er kjempestore (plantene, altså) og det skal de jo være... Pepperrota trives heldigvis i potte. Må finne en varig løsning... Hvitkålen er i hvert fall i live, men pen er den ikke.

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Budeia

Post by Budeia »

Litt varierende tilstand her:oops: Jordskokkene ser store og fine ut! Ertene er litt forblåst, men har greid seg. Det er kommet endel erter. Purren ser liten og pjuskete ut, men så lenge det er liv er det vel også håp:| Busktomatene ser fine ut, men kom så alt for seint igang. De blomstrer nå.... Er det håp om å få modne tomater og frø iår da?
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg tror det er vanlig at sjalottløken visner på denne tiden. Min er visnet og tatt opp og hengt til tørk for et par uker siden.
Sortene Stord og Flesberg ga 48 nye løker hver, mens den tredje jeg hadde, (husker ikke navnet akkurat nå) ga bare 9 nye løker. Der råtnet mange løker.

Klosterbønnene har kommet fint, men de blir fort grove og trevlete. Min erfaring er at de må høstes veldig raskt. Hva mener dere andre?
haly

Post by haly »

Våre to sjalottløk-varianter fra Vestnes ble også veldig tidlig ferdige. Vi fikk en del løk. Alt ble smått, men det er kanskje bra for størrelsen neste år? Hvis vi får tilsvarende neste år kan vi begynne å smake/ formidle videre :) Har hørt at de skal lagres tørt og varmt over vinteren, ellers kan de komme til å bare gå i blomst?

Jordskokk Elverum har blitt kjempestore planter, men de likte ikke den lille høststormen vi hadde for en stund siden. Knollene er bittesmå enda, men forhåpentligvis vokser de litt til, selv om plantene ligger litt.
Post Reply