Frø fra tomat og sukkererter

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Jeg har fått tomater og sukkererter fra planteklubben. Ertene ser fine ut. Når må man høste dem for å ha dem til frø neste år? Når belgen begynner å visne? Og hvordan oppbevare dem?

Tomatene kom veldig seint igang:( Noen blomstrer ennå, men det er noen få grønne tomater her og der. Er det noen sjans for at de blir modne ute nå? Kan jeg ta inn grønne tomater og modne de inne og få frø av disse? Når er frøene modne?

Finnes det noen nettsider med god info om dette?

Nybegynner:oops:
Lavendel

Post by Lavendel »

På tomatsidan.se bør du finne noe.
Tror tomaten må bli rød på planten hvis frøene skal bli bra.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Grønne tomater kan du pakke inn enkeltvis i avispapir og sette kurven/kassa på et luftig, litt kjølig sted. Da har du fine, røde tomater til jul. Burde vel kunne ta frø av dem da.

Jette
Jette
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg har bønneplanter og en persilleplante som skal bli frø. Bønnene har en evne til å blo modne på den tiden da frosten kommer. Jeg er ikke sikker på hvor visne de må være for å være modne som frø. Persilleplanten har hatt blomster lenge, men jeg synes ikke det ser ikke ut til at de blir til frø. Er det noen som vet noe om persillefrø? :)

Når det gjelder bønner vet jeg at de må bli tørre, men vet ikke om det er riktig å ta dem ut av belgen for å tørke.
Budeia

Post by Budeia »

Jeg vet egentlig ikke noe om persille frø:oops: Men jeg sådde persille for fire-fem år siden, og den har satt frø og sådd seg selv der den står. Men siden du har disse fra planteklubben vil du sikkert ta frø som kan oppbevares og evt gis videre til andre;)

Er det ikke en generell regel at frøene bør være så tørre at de nærmest kan ristes ut av frøkapslene? Eller når blomsterskjermene begynner å se visne ut? Sikkert noen andre her som kan mye mer enn meg om dette:oops::D
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg har gått inn på en tråd hvor jeg ikke har noe å gjøre. Jeg har ikke fått frø fra Planteklubben :oops:.

Men det er spennende å prøve å få til gode frø :)
Budeia

Post by Budeia »

Spennende å prøve å få gode frø ja:) Første året jeg egentllig prøver å få det til:oops: Jeg har funnet endel gode tips på denne siden:

http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=91

Ellers er du sikkert hjertelig velkommen i en eller flere av planteklubbene, Einar;)
Post Reply