Purre

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Jeg har sådd purre av frø fra planteklubben. Har aldri hatt purre før, iallefall ikke for å ta frø av den. Har skjønt at purre er toårig og setter frø andre året.

Men kan den overvintre ute, eller må den tas inn? Jeg bor vel i sone 3/4 på sørlandet. Hvis den må inn, hvordan oppbevares den?
Stephen

Post by Stephen »

Hei Budeia,

Jeg ville tro at det burde gå bra med overvintring på friland i sone 3/4. Jeg vil anbefale at du bare prøve (du kan skylde på meg hvis det ikke gå bra). Hos meg (sone 4/5 med lite snødekke) er det mer av en sjansespill - det hender at det går bra i milde vinter.

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Ok, da skylder jeg på deg hvis den stryker med;)

Er ikke sikker på det med hvilken sone det er her. På det store oversiktskartet ser det ut som det er sone 3, men hagen min ligger ganske værhardt til. Og snømengden varierer veldig fra år til år nå for tiden.

Det hjelper kanskje å dekke den til med noe? Hva er best å bruke da?
Jon

Post by Jon »

Granbarkvister er utmerket som dekkemiddel. De kan du også stikke ned i jorda slik at de holder seg oppe av seg selv. De luner veldig og samler snøen så den ikke blåser bort.
Erik

Post by Erik »

Oppbevaring av purre for småbrukere( Hagefolk) ta purren opp og plant den inn i fuktig sand. det er den aller beste oppbevaringsmetoden. Purren holder seg fast og frisk hele vinteren.Står den ute , fryser den fast og går i stokk når våren kommer.Sandmetoden har jeg brukt i mange år og er meget fornøyd.

Erik
Erik
Post Reply