Tilbud til planteklubben for grønnsaker og urter

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Stephen

Post by Stephen »

Jeg har nylig skrevet litt om hvitløk her (nederst på følgende side):
viewtopic.php?t=21574
og spesielt om sorten Alexandra som er min beste sort. Denne sorten er det nærmeste vi kommer en norsk plante-arve hvitløk. Jeg fikk sorten fra en finsk dame for 5 år siden Jenni Leväsvirta. Hun fortalte følgende spennende historie om sorten:

History: comes from St. Petersburg, brought to Pertunmaa, Finland, by a lady whose name was Alexandra, in the first decade of 1900. When Alexandra died, this garlic grew wildly in her former summer cottage kitchen garden, where the neighbour found it years later among the weeds and took it to her own. Then she started to propagate it and gave it to other interested through Hyötykasviyhdistys/Nyttoväxtföreningen.

Et av medlemmene av planteklubben spurte om jeg hadde noen hvitløk av denne sorten til overs. Jeg har dessverre ikke mye igjen. Men, jeg kan sende et løk eller to (evt. også noen småløk/toppløk) til ca. 5 av medlemmene. Men dere må forplikte til å tilby sorten videre til andre interesserte i klubben neste høst!

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
kari-t

Post by kari-t »

Har ganske lyst til å prøve denne, men siden du har lite kanskje jeg kan vente et år. Her er det litt finske forhold, noen med lenger sesong og feitere jord bør vel ta seg av oppformering i første omgang..
Hvis jeg allikevel får prøve, evtl. små- / topp-løk, lover jeg å dele!
Kari T. H5-6 Hovin ST

karit
karit
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Jeg kunne også tenke meg å prøve denne etter hvert[:p]. Hvis det er mange andre interesserte venter jeg til neste år. Har aldri dyrka løk før, så jeg vet jo ikke åssen det kommer til å gå:oops: Men skal selvfølgelig dele hvis det blir noe å dele av..;) Er det vanskelig å oppbevare dem over vinteren?
Stephen

Post by Stephen »

Da er alle mine hvitløk revet vekk...

Kari var "sistemann" - hvis du vil ha så får du....

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Godt at den er kommet i en viss spredning.
- må være lettstelt siden den overlevde i flere år på egen hånd.
Post Reply