Gulløye

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
maritmyr

Post by maritmyr »

Hei!
jeg skulle så gjerne satt noen poteter av sorten gulløye til våren,
men den er visst litt vanskelig å få tak i. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i den. Det er verdens beste potet, og en gammel Nord-Norsk sort. Jeg husker enda middagene hos bestemora mi med gulløyepotet og salt uer. Det finnes ikke maken til mat.
Hilsen Marit

Marit
Marit
alexia

Post by alexia »

"Vår" potet er 'Gulløye' - den setter vi mest av hvert år. Du kan få noen settepoteter hos meg lengre utpå - bare minn meg på det :)
maritmyr

Post by maritmyr »

Det var kjempeflott Alexia. Jeg gleder meg villt. Jeg kan betale eller finne noe i bytte.
Hilsen Marit

Marit
Marit
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Har du flere settepoteter av Gulløye til overs, Alexia..?[:p]
alexia

Post by alexia »

Vi setter poteter sammen med mine svigerforeldre og de blir oppbevart i kjelleren hos dem. Jeg vet ikke hvor mange jeg klarer å "lure" unna for å ikke gå fri for "sæ" sjøl. Hvor mange tenkte du på Budeia?
Erik

Post by Erik »

Gulløye krever en lett jord, jeg har prøvet den med dårlig resultat . her hos meg i frogn er jorda for tung.

Erik
Erik
Budeia

Post by Budeia »

Jeg trenger ikke mange. Bare noen få så jeg kan se om vi liker dem og om de liker oss.. (jorda vår);) 5-6 stk er veldig fint8) Jeg kan betale eller om du vil ha noe i bytte.
alexia

Post by alexia »

Det går sikkert bra Budeia :)
Minn meg på det du også litt lengre utpå.
Budeia

Post by Budeia »

Kjempefint Alexia:D
maritmyr

Post by maritmyr »

Gulløye er vel en potet som trives best i det Nord-Norske sommerklimaet og lyset.

http://www.tromspotet.no/gulloye.htm
Hvorfor fikk jeg ikke til den urlen?

Hilsen Marit
Marit
alexia

Post by alexia »

Jorden som vi kan by Gulløye på er ei blanding mellom sand og mold. Den er forøvrig rimelig løs - potetlandet blir harva hvert år så det har nok noe med det også å gjøre. Det vil jo bli et spennende eksperiment dette :)
maritmyr

Post by maritmyr »

Det er ikke bare jorda som gjør det. Den skal ha det intense lyset og kjølige somre for å bli god. I varmere strøk får den ofte sykdommer og kan råtne bort. Til og med her på Helgeland kan den være litt lunefull. Det har forekommet tørråte. Det skjedde hos ham som forsynte meg med settepotet før. Også hadde jeg selvfølgelig spist opp alle mine.

Dette tror jeg er en potet som bare passer her, og kanskje i fjellstrøk lenger sør. Noen fordeler må jo vi også ha. ))Men det går jo selvfølgelig an å prøve, hvis man får det til, får man jo en potet i gourmetklassen.

Hilsen Marit

Marit
Marit
alexia

Post by alexia »

Det er ikke uvanlig med tørråte her heller - en og annen har nok det men de fleste berger seg. Det er vel ikke så stor forskjell fra Helgeland til Nord-Troms?
Post Reply