Rabarbra

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
maritmyr

Rabarbra

Post by maritmyr »

Jeg har noen røtter med Rabarbra som ble plantet på 20 tallet. Jeg har ikke anelse om hvilken sort det er. Er det noen steder man kan få vite det? Jeg har også gammel pepperrot. Jeg sendte en bit til Planteforsk for noen år siden, men jeg skulle gjerne visst litt mer om den. Er det mulig gjennom plante arven?
Ellers kan jeg dele ut av pepperrota hvis noen vil ha.

Hilsen Marit
Marit
Budeia
Herdighetssone: H4

Re: Rabarbra

Post by Budeia »

Jeg har også en gammel rabarbra som jeg ikke vet hva heter eller hvor gammel den er. Den er fra før krigen iallefall, kanskje mye eldre?

Står litt om bevaring av rabarbra her.
http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2008/1200039828.24

Kanskje Åsmund Asdal, eller noen andre har svar på om det går an å få identifisert rabarbraen vår?

Pepperrot høres spennende ut :D Sender deg en pm Marit :lol:
Stephen

Post by Stephen »

Hei Marit

Jeg fikk opplyst ifjor vår (som koordinator for planteklubben for grønnsaker) at det finnes to rabarbra samlinger i Norge. Først er det en samling av navnesorter hos UMB på Ås. Jeg skrev litt om dette tidligere her inne. Medlemmene av planteklubben har fått tilsendt planter fra samlingen. Se viewtopic.php?f=4&t=22099&p=108869&hili ... ra#p108869
I tillegg finnes det en samling på Landvik, men dette er planter samlet inn fra tilfeldige hager i Sør-Norge og disse er ikke nærmere undersøkt (kanskje er din plante en av dem, Marit).

Jeg skal gjøre Åsmund oppmerksom på dette i tilfelle det er mer å tilføre.
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Stephen

Post by Stephen »

Svar fra Åsmund: "Angående rabarbra så tviler jeg på om noen har så stor kunnskap om disse sortene at det lar seg gjøre å identifisere en sort. For de som er svært interessert går det an å ta meg seg egne planter og sammenligne med sortssamlingen ved UMB på Ås, eventuelt sammen med gartneren som tar vare på dem der."

Jeg kan legge til at RHS Wisley utenfor London har en samling på hele 151 sorter rabarbra:

Image

Image

Nei, det er ikke lett å identifisere rabarbra (NB! Det er også andre ting slik som tidlighet, smak osv. som skiller sortene)
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Post Reply