Hvordan går det?

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Budeia
Herdighetssone: H4

Hvordan går det?

Post by Budeia »

Dere som har fått planter og/eller frø fra planteklubben, hvordan går det med plantene?

Jeg har sådd tomater og erter av frø jeg tok selv ifjor. Det ser ut til å ha gått bra :lol:

Jordskokkene jeg fikk ifjor har ikke akkurat formert seg for mye.. :cry: Men har satt fire stk ned igjen i vår, i tillegg til de nye jeg fikk av en annen sort. Noen tips til hvordan jeg kan lykkes bedre iår?

Purren jeg sådde ifjor har overlevd vinteren og skal forhåpentligvis sette frø iår.

Iår har jeg også fått rabarbra, sjalottløk og kålrot. De greier seg fint foreløpig :)
jette
Herdighetssone: H3

Re: Hvordan går det?

Post by jette »

Grønnsaksrapport fra Ski:

Frøene kom for seint for enkelte sorter - dem gjemmer jeg til neste år. Men noe kom i jorda:

Karve: Ca. halvparten av frøene spirte - og da ganske seint. Men har da noen friske små planter :)

Sjarlottløk: Satte 10 løk - halvparten synes å gi nytt liv. Leste et sted at de trives best på en lett skrånende plass gjerne med sandjord - og det har de fått. Men kanskje sjarlottløk er litt sarte/sære...

Jordskokk: Satt knoller både i høst og i våres. De er henholdsvis 50 og 100 cm høye. Ingen blomster ennå.

Pepperrot: Alle ser ut til å stortrives :D

Klosterbønne: Mislykket prosjekt! En plante kom opp - og den ser stusselig ut...
Kidneybønne: Direktesåing ikke særlig vellykket, men sådd inne kom det liv fra alle frøene! Trodde disse ble store - og hadde laget høyt klatrestativ til dem. Plantene er små (ca. 40 cm) og kompakte (trenger ikke noe å klatre på eller bindes til). Bønnestativene ruver altså nok så tomme :lol: Men plantene ser friske ut - og er i blomst!

Erter: Alle spirte direktesådd under 50 cm. høyt klatrestativ. Men se, disse blir høye og når både opp plantestativet - og ned igjen :lol: Ingen tegn til blomster ennå.

Purre, kålrot og nepe ser ut til å trives :) Nepen kan jeg begynne å høste av nå. Men hvordan i all verden skal jeg få frø av disse plantene?? Noen som kan hjelpe meg? :roll: Har rødbete (ikke plantearv) som alt setter av til blomster nå, men det gjelder ikke purren, kålroten og nepen)

Rask oppsummering: Trenger større hage og flere fridager - dette er gøy :P
Jette
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Kålrot og nepe blomstrer andre året .
Om høsten brukte pappa å legge noen i potetkjelleren så de holdt seg fine over vinteren . Han planta de når våren kom og da kom det blomst og frø på de .
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Litt usikker på om garasjen min kan fungere like godt som en potetkjeller - men det er jo verdt et forsøk. Veit du, Kaaust, hvordan de ble oppbevart i kjelleren? (i jord / innpakket i noe / ble de vannet?)
Lest innlegget ditt fra i fjor høst, Budeia, og har forstått at purren overlevde. Hadde du den ute, tildekket med granbar, i fuktig sannkasse i kjelleren - eller noe annet?
Jette
Budeia

Post by Budeia »

Purre sådde jeg ifjor, og den har bare stått ute i vinter. Like fin i år :D Dekket den til litt i vinter med visne blader og noen grankvister.

Har aldri prøvd å overvintre kålrot og nepe. Har sådd kålrot iår, så skal prøve til vinteren. Hvis ikke jeg får høre noe annet, så kommer jeg bare til å ta den opp, la den tørke seg litt og la den ligge i kjelleren som er mørk og holder seg på ca 2-6 grader. (Må være frostfritt)

Hadde forresten ei gulrot (ikke plantearven) som var blitt liggende igjen ute i kanten av åkeren i fjor høst, og i vår begynte den å spire :D Den fikk en ny og bedre plass, og nå blomstrer den snart :lol: Noen som vet om dette er vanlig at gulrot kan klare å overvintre ute? Er ikke sikker på hvilken sort det er. Antakelig frø jeg har kjøpt i en lokal kolonialbutikk.
Miamaria

Post by Miamaria »

Her hos meg (i Vesterålen) har gulrot overvintret flere ganger. Den første gangen ble jeg så glad over å kunne høste gulrot på våren at jeg knasket den i meg tvert - men nå i vår fant jeg ut at jeg skulle se hvordan en gulrotblomst ser ut at jeg har latt den stå. Blomstrer ikke ennå, men gresstusten vokser og gror fint. En nepe har også overvintret ute, den står og blomstrer nå. (Det har også skjedd før.) Man skulle vel tro at det var enda lettere å få til overvintring sørafor?
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

jette wrote:Litt usikker på om garasjen min kan fungere like godt som en potetkjeller - men det er jo verdt et forsøk. Veit du, Kaaust, hvordan de ble oppbevart i kjelleren? (i jord / innpakket i noe / ble de vannet?)
Lest innlegget ditt fra i fjor høst, Budeia, og har forstått at purren overlevde. Hadde du den ute, tildekket med granbar, i fuktig sannkasse i kjelleren - eller noe annet?
Jeg må nok innrømme at jeg var ikke så gammel når dette ble gjort . Det var like etter krigen og lite å få kjøpt . De var vant med sjølberging den tida.
Jeg tenkte ikke så mye på hvordan ting ble gjort . Jeg vet bare at de lå i potetkjelleren . Der hadde vi også gulrot som ble oppbevart i sand . Men ikke om jeg husker om nepen og kålrota lå i den . Pappa planta også gulrot for å få frø , likedan som nepe og kålrot .
Det er nok riktig at de må ligge frostfritt . Potetkjelleren vår var jordkjeller under et gammelt hus , så det var litt fuktig fra golvet .
Jeg har senere i livet bodd på plasser der det er bedre klima og har opplevd at under snødekke kan kålrot og gulrot ligge i jorda over vinteren og spire neste år .

Kanskje det kunne gått med å legge de i en jordhaug ute . Men det er vel viktig med god drenering så de ikke råtner .
For å være sikker kan du legge de til overvintring på flere måter . Så kan du dele med oss resultatet neste år . :)
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Lavendel

Post by Lavendel »

Jeg har lagt inn noen bilder av mine Plantearven-grønnsaker i fotogalleriet.
Det hadde vært moro å se noen bilder fra dere andre også!
Gunn M

Post by Gunn M »

Jeg tror Ullensakers lykkeligste (og feteste) jordråtter bor i nabolaget her! Nærmere bestemt rundt jordskokk feltet mitt. :evil:

Kjøkkenhagen min har jeg greid å beskytte ved hjelp av ulyd-sendere. Men feltet som jeg fikk låne av naboen, der har det vært party!

Av ca 40 planter med Saturn så har jeg fått 4 breddfulle blå sjampingjongkasser med knoller. Det er vel omtrent det Stephen får av to planter, hvis jeg forstår det rett. De som hadde sluppet unna våndens herjinger, de hadde sikkert et par kilo under seg. Problemet er at veldig få planter har gått klar.

Nå har jeg i hvert fall forstått hvorfor potetene mine, som var dyrket på samme sted, gikk fri.

Jeg har både 'Saturn' og 'Dømmesmoen' i pallekarmer i kjøkkenhagen, og der er det enormt god avling. De har vel også fått "litt" bedre stell. Kan gi bort sett.

Har høstet sjalotteløk. Snek meg til å bruke litt på kjøkkenet. Den er god!

En enslig kvanneplante har spirt. Jeg krysser i hvert fall fingrene for at det er en kvann (og ikke en skvallerkål i forkledning). Foreløbig bare en liten kvast med blader, men jeg håper og tror at det er kvann.

Bønner og den slags har gått rett vest i år. Har nok back up frø for eget bruk.

Nå er en del mer av anlegget på plass i kjøkkenhageavdelingen. Satser på at ting går lettere neste år.
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Dag

Post by Dag »

Roseklubben og kontakt med medlemmene har ligget nede, fordi ingen roser eller stiklinger ble sendt rundt til medlemmene, fikk jeg høre. Akkurat som med stauder og grønnsaker, ville det være like spennende for roseinteresserte å få noen roser til utprøving.
Når det lar seg ordne, tar jeg igjen kontakt med dere som har vist interesse for å være med i rosegruppa.
Dag
Kerstin

Post by Kerstin »

Dag - hva kreves av kunnskap for å være med i roseklubben? Synes det høres spennende ut, men kan lite (enda).
Kerstin
Dag

Post by Dag »

Det kreves ingen ting av kunnskaper :) Men forhåpentligvis vil man få det.
Men det ville jo være bra om medlemmene er spesielt oppmerksomme på om de selv har gamle roser eller om andre har det og melde ifra. Det hele går jo ut på å registrere og opplyse og gjøre tilgjengelig for folk flest om roser som holder på å bli glemt.
Dette er et arbeid som har kommet godt i gang, men som enda ikke er avsluttet.
Dag
Kerstin

Post by Kerstin »

Takk. Målet må være å lære mer ja - mye å hente der.
Post Reply