Sjalottløk - lagring?

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Budeia
Herdighetssone: H4

Sjalottløk - lagring?

Post by Budeia »

Jeg har sjalottløk fra Plantearven for første gang iår. Nå lurer jeg på åssen jeg oppbevarer den i vinter? Den må vel snart tas opp nå?
haly

Re: Sjalottløk - lagring?

Post by haly »

Jeg vet ikke hva du gjorde :) Vi har hørt at sjalottløk skal oppbevares varmt og tørt (kjøkkenskap) for å unngå at de går i blomst. Men vi har hatt problemer med den ene sorten vi har - det blir stadig færre av dem. Den andre sorten går det imidlertid greit med.
Stephen

Post by Stephen »

Det er slik jeg har også lært å oppbevare sjalott og hvitløk (varmt på kjøkkenet) - enkelte sorter hvitløk kan oppbevares opp til 9 måneder slik! Gamle sorter sjalottløk er ofte virus-infisert noe som gjør at de blir svakere etterhvert. Jeg vet at Genressurssenteret har planer om å virus-rense samlingen - de har rundt 15 landraser innsamlet på 1970-tallet (enkelte medlemmer i Planteklubben har fått tilsendt materialet og vil etterhvert få tilbud om de rensete sortene).

Hvis noen fortsatt dyrke gamle sjalottløk (som kan spores tilbake minst 50 år) er vi interessert i å få tak i materialet. Det er også mulighet for å få tilbake rensete materialet etterhvert!
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Budeia

Post by Budeia »

Jeg oppbevarte mine i spiskammerset. Der er det varmt om høsten og våren, men på det kaldeste om vinteren blir det nærmere null grader. Løkene var ganske innskrumpa i vår, men de spirte nå likevel :D Får prøve kjøkkenskapet til vinteren da :wink:
Budeia

Post by Budeia »

Nytt spørsmål om sjalottløkene mine..

De spirte fint i vår, men nå på seinsommeren er det noen som har spist på det som står over jorda iallefall. Bare et par stykker igjen. Kanskje fins det noen løker under jorda likevel? Bør jeg grave etter de nå, eller bør de stå lenger i jorda? De skal jo oppbevares over vinteren, så vil ikke ta de opp for tidlig heller. Holder de seg bedre i jorda ei stund til enn om jeg tar de opp nå?
Post Reply