stauder til fredet husmannsplass

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
maffe

stauder til fredet husmannsplass

Post by maffe »

Hei, jeg trenger hjelp til å skaffe vanlige engblomster for planting ved overgrodde hustufter.

Mitt borettslag har i sin midte en fredet husmannsplass som er overgrodd med ugress, selje, villbringebær osv.
Vest og nord for tuftene er det laget plen og beplantet med moderne busker, men det er fremdeles mange kvadrat med uregjerlig villvokst igjen som må ryddes opp.
Mitt forslag vil være å lage en "gressbakke" med blåklokker, prestekrager, tiriltunge, røsslyng, hvitveis og kusymre feks. samt en ripsbærbusk og en gammeldags rose.

Er det lov å grave opp de ville blomstene i naturen og "omplassere" eller går det an å kjøpe de noe sted?

Plassen ligger i en solfylt sørhelling, og har ligget brakk i hundre år, hva må til av preparering og evt hvilke variasjoner er det i de ville blomstenes preferanser til jord/sol/skygge?

Håper noen har tips til meg

Marianne
jackh
Herdighetssone: H3

Re: stauder til fredet husmannsplass

Post by jackh »

Hei Marianne -
velkommen til Hagepraten!
Dette høres ut som et spennende og veldig interessant oppdrag. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men her er mange mennesker med allslags kunnskap - og de kommer nok på banen!
Med hilsen
Jack
(H3)
Trinek

Post by Trinek »

Man får vel kjøpt frøpakker med "blomstereng". Det burde vel være et alternativ for et slikt område? Ellers er vel neppe de vanligste markblomstene fredet, så vidt jeg vet (VET ikke altså) :oops:
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Sålenge plantene du ynskjer å flytte ikkje er rødlista, burde det holde å spørje grunneigar ville eg tru.
Høyrde forresten her om dagen at den nye trenden no var oppal av ville norske planter for sal. Det vart meg fortalt av ein hagesentereigar. Har ikkje sett noko til desse plantene så langt, men om og når dei kjem, er jo problemet løyst for deg :D

HER står litt om kva Rødlista er.
Fred-Arild
jette

Post by jette »

Du kan fint flytte om på ville planter, men min erfaring er at de ofte henger med hodet eller helt visner ned etter slik flytting. Men de dukker gjerne fram i fin fasong året etter :D
Min oppskrift er: Hele våren, sommeren og høsten plukker du flittig buketter av de ulike blomstene du liker. Når buketten visner, og ikke lenger pryder innomhus, kaster du den visne buketten ut dit du gjerne vil ha blomstene. Det betyr at du har nydelige buketter hele sommerhalvåret - og neste år har du hageflekken full av blomster du liker :lol:
Referanser til plantenes ønsker om sol/skygge finner du best ved å se på de naturlige voksesteder. Når jeg har kastet bukettene mine, tenkte jeg ikke spesielt over hvor - jeg kastet jo så mange, og på litt forskjellige steder.
Hvitveis må du grave opp. De har gode røtter under bakken. Ikke fortvil om de henger med hodet - de kommer sikkert fint neste år likevel :)
Jette
MariaMaria
Herdighetssone: H1

Post by MariaMaria »

Noe som kan være nyttig (eller kanskje nødvendig) når en skal anlegge en slik eng er å slå gresset minst en gang i året. Mange slike engplanter foretrekker det litt magert. Hvis dere rydder bort kratt og buskas så er det mulig blomsterengen kommer nesten av seg selv. Ellers er det å få kjøp frøblandinger for eng.
Kirsten

Post by Kirsten »

Frøblandingen til blomstereng inneholder ofte ganske mye rart som ikke hører hjemme i en norsk eng. Det enkleste er å slå to ganger i sesongen - når det meste er avblomstret like etter sankthans og en gang tidlig på høsten. La gresset ligge noen dager (så frø får anledning til å slippe seg) og rak deretter bort alt. Gjødsling er strengt forbudt. i tillegg ville jeg strødd ut frø av sorter jeg ville hatt inn, f. eks. prestekrager, engtjæreblomst, engsmelle, blåklokker, rødkløver og tiriltunge. Jettes metode høres utmerket ut. Noe vil trives, annet vil du ikke se noe mer til, men etterhvert vil det også dukke opp arter du ikke har gjort noe for å få der.

Røsslyng vil neppe klare seg i en eng. Den krever andre forhold. Alternativt vil den utkonkurrere alt annet.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Markblomst

Post by Markblomst »

det er desverre ikke enkelt å etablere en god pen blomstereng. Men det er jo verdt ett forsøk. Det aller viktigeste er at dere ikke gjødsler, da vil andre vekster lett utkonkurere de norske engplantene, og jeg ville også være forsiktig med kjøpefrø. Samle frø selv, eventuelt prøv å flytte planter (men da skal du egentlig spørre grunneier). Lag noen lommer her og der som du etablerer nytt i, så du kan vanne og luke litt der, så sprer det seg selv på sikt.
Det er også som nevnt viktig å slå, og slå til riktig tidspungt.
Post Reply