Katter som graver i bed

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Hepatica
Herdighetssone: H3

Katter som graver i bed

Post by Hepatica »

Jeg prøver på å bli kvitt problemet og nå ser det ut til å ha lykkes. Bruk egen urin og vann over der den graver. Fungerer fint hos meg, billig også.
TorunnK

Re: Katter som graver i bed

Post by TorunnK »

Jeg la roseavklipp (stilker med torner) mellom plantene i bedet - det hjelper også. :D
Hanegal

Post by Hanegal »

Nå har jeg halm som dekker all jord rundt plantene, og det liker ikke pus å grave i, men mens det lå småttinger som skulle spire der var jorden bar, og da løste jeg problemet gjennom å legge noen greinete nakne kvister der.
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

TorunnK wrote:Jeg la roseavklipp (stilker med torner) mellom plantene i bedet - det hjelper også. :D
Dette bruker jeg også . Er det noe pus ikke liker så er det skarpe torner .
Når det skal lukes bruker jeg en liten rive og flytter de bort til jeg er ferdig med lukingen og raker de på plass når lukingen er over . :mrgreen:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Sette ned masse pinner i bedet, - eksempelvis grillpinner.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Kattene liker best det nyeste bedet, så jeg lagde et nytt, uten blomster! Brukte en del flishakk fra skogen så det ble porøst og enda bedre for kattene å gjøre fra seg i det. De brukte det ikke så lenge - fant ut at det var et liknende under noen busker (der jeg riktignok hadde brukt samme brune flishakk), og begynte å bruke det. Etter det har jeg ikke hatt dem rotende i bedene. Vi har to katter (søstre), og de lever regelmessige liv.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
kaaust

Post by kaaust »

Erik N wrote: fant ut at det var et liknende under noen busker
Katter liker godt at det er tørt og litt tak over doen. Under busker er nok bedre enn åpent bed. Kan nok være grunnen til at de foretrekker busktoalettet. :lol: :lol:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Erik N

Post by Erik N »

Ja, og så har de en fenomenal evne til å huske det som er bra, slik vi også er (burde være). De er såkalt intelligente, og danner vaner. Oppi det nye bedet mitt i skogen likte de seg så godt at jeg la forholdene til rette for det. De er jo jegere, og liker seg derfor oppe på noe heller enn under det - så de kan hoppe ned fra det, jfr. Nasse Nøffs møte med jagufaren i "Ole Brum og vennene hans" norsk overs. Torbjørn Egner (1928/1953):
"Kanskje vi ikke skulle gå under der, Brumm," sa Nasse Nøff, "jeg mener i tilfelle jagufaren faller ned og - og slår seg."
"Den slår seg ikke," sa Brumm. "Jagufarer er meget flinke til å falle."

Jeg la noen store steiner der det var greit nok å la dem sitte og ligge, så holdt de seg der. Jeg lagde også et lite område innved et tre om de skulle ha lyst til å gjøre fra seg. Det siste gjorde de ikke. De ville sannsynligvis ikke risikere å ødelegge en god jakt- og solingsplass med denslags aktiviteter. Kattene er noen helt fantastiske dyr, utrulig å se dem i det ene øyeblikket dra en mus inn i stua, og leke med den, seigpine den, og ete den, og så etterpå legge seg på fanget og la seg bli dulla med som en kattunge. - Jeg har slutta å stoppe dem i dødsleiken etter at den ene i befippelsen over å bli forstyrra mista musa av syne. Deretter måtte jeg hjelpe katta ved at jeg demonterte deler av kjøkkenbenken, så hun skulle få tak i den igjen.
Det arbeidet de to kattene gjør med sin utrettelige jakt er så verdifull. Vi legger ut gift en sjelden gang inni huset under golvet i kjøkkenet om noen av gnagerne klarer å etablere seg der. Ellers er det renska. Vi har jo så og si ikke rovdyr eller -fugler, og produserer samtidig et så utrulig godt grunnlag for alle små plante- og åtsel-etere, at det må bli problemer.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jeg skriver svært gjerne innlegg om katter, men lurer vel litt på hvordan jeg havna i "Plantearven - planteklubber". Har aldri vært her før. Regner det for å være et litt for avansert nivå for meg.
Evert Taube
kaaust

Post by kaaust »

Erik N wrote:Jeg skriver svært gjerne innlegg om katter, men lurer vel litt på hvordan jeg havna i "Plantearven - planteklubber". Har aldri vært her før. Regner det for å være et litt for avansert nivå for meg.
Jeg har rota meg inn hit mange ganger uten å være klar over det. Jeg trykker bare på - Se nye innlegg - og ser ikke på hvor innlegget ligger. Får med meg alt da " vetu ". :lol: :lol:
Anne Bradstreet
magnolia

Post by magnolia »

Det finnes en innretning som heter Tattle-tale vibrasjonsalarm. Den er beregnet på å hindre hunder og katter fra å gå opp i sofa og stoler og kan kanskje brukes i bed også. Her kan du kjøpe den, nå på tilbud til kr.350:
http://www.magasi.net.com
Bente Opstad

Post by Bente Opstad »

Legg hønsenetting oppå jorden om våren. Strø ev. litt jord oppå hvis den ikke skal syns, klipp hull og "sving" eller bøy den rundt store planter, roser etc. og la de andre komme opp gjennom hullene. Klipp litt for å sette ned ev nye planter. Kattens klør henger seg fast i nettingen og fungerer ihvertfall godt hos oss både på katter og frittgående høns som også har tendens til å ville grave i bedet. Det eneste du altså trenger er litt hønsenetting og en tang til å klippe i metall med.

Bente
kaaust

Post by kaaust »

Det var lurt ! :D
Velkommen til Hagepraten , ser du er ny her .
Håper du fortsetter å gi oss mange råd. :mrgreen:
Anne Bradstreet
Mathea

Post by Mathea »

Velkommen Bente :D
Takk for tipset :D
hagekake

Post by hagekake »

Har to stykk gravemaskiner hjemme, som gnager på hønsenetting og river opp kvister og andre ting man prøver å gjemme plantene med. Det eneste som fungerer for meg er enten avledning i form av kattmynte, og mengder med duftplanter som sitronmelisse rundt om i beddet, da kattene skyr kraftige duftplanter som sitronmelisse.
Post Reply