hvordan få bort mose fra plen?

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
marthemora
Herdighetssone: H1

hvordan få bort mose fra plen?

Post by marthemora »

jeg har en nok så stor hage men det sørgelige er at den er dekt med mose..
hva skal jeg gjøre for å bli kvitt den og få den fine grass hagen jeg ønsker meg?
nå har det faktisk begynnde å komme opp sopp og noen plasser i hagen..
kjøpt bio klipper nå å greier for å få bort problemet!
Inger E

Re: hvordan få bort mose fra plen?

Post by Inger E »

Eg gjødslar med helgjødsel, mosen er totalt vekke, og graset veks!
marthemora

Post by marthemora »

gjødslar du med dette ofte? 1 gang i året? eller noe annet jeg kan henge den knaggen på :)??
jeg har parti med bare mose.... hjelper det og eller må ej gjere noe drastisk der siden graset ikkje har muligheter og vekse?
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

Det som hjelper mot mose er å stelle godt med gresset.Jeg vet ikke hvordan du har stelt gresset inntil nå, men de vanligste feilene folk gjør er å ikke gjødsle gresset og dessuten klippe gresset for kort. Da stortrives mosen.

Så: La gresset vokse godt opp før du klipper og ikke klipp gresset for kort når du klipper.
+ Gjødsle litt en gang i måneden sommeren igjennom. Strø gjødslet (gjerne Helgjødsel eller noe annet som er lett å strø ut) tynt utover i mye mindre dose enn det står på posen med gjødsel, men altstå flere ganger gjennom sommeren.
Da vil du se at gresset begynner å vokse, mosen får ikke lys og det gresset som vokser opp er grønt og frodig.

En annen metode er å ignorere mosen og la plenen være sånn den er. Mose er mykt og grønt.
For siden du har sopp og mose i plenen er det kanskje veldig dårlig drenering der og/eller kanskje skyggefullt med lite sol.
Gress trenger sol.
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
marthemora

Post by marthemora »

har dette gjødselet noe navn eller heter det bare helkorn gjødsel?
Inger E

Post by Inger E »

Det heiter kort og godt 'Helgjødsel'. Eg hadde ganske mykje mose i vår før eg gjødsla. Etter ein omgang, strødde tunnt som sagt over, og all mose vart vekke. Men graset mitt er flekkete i år. Har nok hatt det litt stritt under sein snø (is) og sol. Så i dag fekk det kalksalpeter. Det er i god vekst no når det endeleg kom nok regn, så eg ser fram til at flekkene skal vekse til slik som før om åra.
Lene i Fredrikstad

Helgjødsel er naturgjødsel tilsatt ektra nitrogen og kalium. Det kommer som pelletskorn og er greit å strø ut. Det lukter litt av det idet du åpner posen (mye i følge enkelte sarte sjeler), men er godt for jorda. Jeg bruker det i hagen min.

Men du kan også bruke kunstgjødsel, f.eks. Blåkorn, Fullgjødsel eller Hagegjødsel.
Det finnes mye annet også - spesialgjødsler.
Det er ikke så viktig hva slags gjødsel du bruker - det er viktigere at du gjødsler.

Les gjerne på posene med gjødsel på et hagesenter og spør. Det er mye å velge blant.
Hilsen Lene
blir min hage.

marthemora

Post by marthemora »

takker for tipset! skal ned nå og kjøpe... ja hadde det vært plantasjen rundt her så hadde jeg nok brukt det oftere...

når starter dere å så da i løpet av året? og når slutter dere?
Lene i Fredrikstad

marthemora wrote:
når starter dere å så da i løpet av året? og når slutter dere?
Jeg regner med at du spør om når man starter og slutter å gjødsle?
Plen med mye mose kan man godt kjøre "kampanje" på: Gjødsle nokså lite en gang i måneden fra april til september.
Men vanlig regel for generell hagegjødsling er å gjødsle noen ganger på våren mellom april og juli. Mange planter trenger å "avmodnes" før vinteren med, og mye vanlig gjødsel på f.eks. roser på sensommer og høst kan gi ny vekst og "vårfølelse" for plantene, de blir ikke forberedt på vinteren og kan fryse ihjel.
Last edited by Lene i Fredrikstad on 20 Jun 2009, 19:39, edited 1 time in total.
Hilsen Lene
blir min hage.

marthemora

Post by marthemora »

fant kun hage gjødsel her så har kjøpt det og tatt det på idag og vatnet etter at jeg strødde ut... så må gjøre dette hver mnd så får vi se hva som skjer
Post Reply