Jeg starter en ny tråd på dette for å svare på Kjellaugs spørsmål. Vi hadde en diskusjon om artiskokk for noen år siden hvor det kom frem en del nyttig informasjon. Se herKjellaug wrote:Artisjokk.
Er det nokon som har prøva å dyrke artisjokk? Eg sådde frø i drivhuset i år og sette plantene ut i grønnsakshagen. Plantene er vorte omfangsrike, men det er ikkje komme blomar på dei. Kanskje det ikkje går an å få det til i Krødsherad? Er det mogeleg å få planta til å overvintre ute ved å f.ekds. dekkje med halm? Dersom det er nokon som greie på dette, er eg takksam om de deiler dykkar røysle med meg.
viewtopic.php?f=4&t=14167&start=0&hilit=artiskokk
Jeg fortalte den gangen at her i ST graver jeg opp hele planten og overvintrer mørkt i en kald kjeller og dette har jeg lyktes med (sesongen er for kort for 1-årig kultur her oppe):
Trønder-artiskokker (sorten Green Globe Improved)
Jeg mistet min plante samme vinter (inne) og det samme skjedde året etter med en ny plante (av uviss grunn).
Nå i år fikk jeg en liten avling på sorten Purple Romanesco:
Har også lyktes med å få tak i frø av sorten Herrgårds (referert i den tidligere tråden) – fikk fra Åke Truedsson i Malmø og så også samme sort hos frøsamlerne i Danmark (se http://www.skrubtudsen.dk/artiskok.htm). Jeg har kun en plante og håper at jeg klarer å overvintre den. Hvis jeg lykkes og klarer å lage flere planter (må isåfall skjer vegativt fordi frøene blir ikke modne her oppe) så skal jeg tilby gjennom Planteklubben for Grønnsaker neste år.
Er det andre som har fått tak i Herrgårds? Noen som har lyktes av å følge overvintrings oppskriften i nevnt tråd?