Artiskokk

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Stephen

Artiskokk

Post by Stephen »

Kjellaug wrote:Artisjokk.
Er det nokon som har prøva å dyrke artisjokk? Eg sådde frø i drivhuset i år og sette plantene ut i grønnsakshagen. Plantene er vorte omfangsrike, men det er ikkje komme blomar på dei. Kanskje det ikkje går an å få det til i Krødsherad? Er det mogeleg å få planta til å overvintre ute ved å f.ekds. dekkje med halm? Dersom det er nokon som greie på dette, er eg takksam om de deiler dykkar røysle med meg
.
Jeg starter en ny tråd på dette for å svare på Kjellaugs spørsmål. Vi hadde en diskusjon om artiskokk for noen år siden hvor det kom frem en del nyttig informasjon. Se her

viewtopic.php?f=4&t=14167&start=0&hilit=artiskokk

Jeg fortalte den gangen at her i ST graver jeg opp hele planten og overvintrer mørkt i en kald kjeller og dette har jeg lyktes med (sesongen er for kort for 1-årig kultur her oppe):
Trønder-artiskokker (sorten Green Globe Improved)

Image

Jeg mistet min plante samme vinter (inne) og det samme skjedde året etter med en ny plante (av uviss grunn).

Nå i år fikk jeg en liten avling på sorten Purple Romanesco:

Image

Har også lyktes med å få tak i frø av sorten Herrgårds (referert i den tidligere tråden) – fikk fra Åke Truedsson i Malmø og så også samme sort hos frøsamlerne i Danmark (se http://www.skrubtudsen.dk/artiskok.htm). Jeg har kun en plante og håper at jeg klarer å overvintre den. Hvis jeg lykkes og klarer å lage flere planter (må isåfall skjer vegativt fordi frøene blir ikke modne her oppe) så skal jeg tilby gjennom Planteklubben for Grønnsaker neste år.

Er det andre som har fått tak i Herrgårds? Noen som har lyktes av å følge overvintrings oppskriften i nevnt tråd?
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Kjellaug

Re: Artiskokk

Post by Kjellaug »

Takk for svar.
Eg hadde typen Green globe og skal grave opp plantene. Lurte på om du tok med jordklumpen... :? Da må i tilfelle karet vera stort... Går det an å riste jorda av røttene og leggja dei i kjellaren for så å ein så leggje dei i vatn litt før ein plantar dei ut til neste vår... :?:
Mvh
Kjellaug
Torill K

Post by Torill K »

Jeg sådde og plantet ut artiskokker ifjor . Dekket godt med løv til høsten ,men de kom ikke opp igjen i år .
Må vel tas inn om vinteren ja .
Stephen

Post by Stephen »

Kjellaug wrote:Takk for svar.
Eg hadde typen Green globe og skal grave opp plantene. Lurte på om du tok med jordklumpen... :? Da må i tilfelle karet vera stort... Går det an å riste jorda av røttene og leggja dei i kjellaren for så å ein så leggje dei i vatn litt før ein plantar dei ut til neste vår... :?:
Mvh
Kjellaug
Jeg rister av en del jord og planter i en medium stor murebøtte i kjelleren. Tror at det er best å forstyrre røttene i minst mulig grad. Hvis det er noen plussgrader i kjelleren så vokser bladene frem om vinteren.
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Stephen

Post by Stephen »

steinborg wrote:Jeg sådde og plantet ut artiskokker ifjor . Dekket godt med løv til høsten ,men de kom ikke opp igjen i år .
Må vel tas inn om vinteren ja .
Tror også at røttene bør beskyttes mot nedbør (isoporkasse /vindu eller noe lignende)
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
pondshus2
Herdighetssone: H1

Post by pondshus2 »

These are actually a very rare species here in India. We have been breeding some of our specimens to keep this species alive. I do not know what the problems are. Maybe it is the climate here that is affecting the species.
Post Reply