Georginene fra planteklubben

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Budeia
Herdighetssone: H4

Georginene fra planteklubben

Post by Budeia »

Flere som har tatt bilder av georginene de fikk fra planteklubben for stauder?

Her er mine:
Attachments
Dette skulle være 2008-0042 Gul fra Arendal..
Dette skulle være 2008-0042 Gul fra Arendal..
DSC_0044.JPG (20.87 KiB) Viewed 2678 times
2008-103 Rosa fra Arendal
2008-103 Rosa fra Arendal
DSC_0378.JPG (23.82 KiB) Viewed 2678 times
Bjørg

Re: Georginene fra planteklubben

Post by Bjørg »

Hvordan ¨får dere tildelt disse spessielle staudene og Georginene. Og disse Georginene er det planter som er samlet inn rundt i hele landet?
Sjønner at jeg ikke har fulgt med så mye de siste åra.

Bjørg
Mathea

Post by Mathea »

Aner ikke jeg heller Bjørg... håpe vi får svar på dette :wink:

Fine var disse to hvertfall :D
Inghild

Post by Inghild »

Her kan man lese mer om Plantearvens planteklubber: http://www.hageselskapet.no/portal/page ... ema=PORTAL

Jeg fikk også tildelt georginer fra planteklubben, men tok jeg bilder? Neida.... :oops:
Nå ligger de i kjelleren og venter på våren....
Hilsen fra Inghild
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Fikk ikke tatt bilder av mine heller :oops: Enda så store og frodigede ble!
Var litt skuffet over fargene, jeg ble tildelt: Blek gule og blek rosa... Ikke helt mine favorittfarger. Men satt opp mot en mørk bakgrunn, ble de faktisk riktig stilige :D
Nå håper jeg inderlig at de overlever på loftet :roll:
Jette
Mathea

Post by Mathea »

Ok, takk for svar :D :D
aberf

Post by aberf »

Hos meg ble det også blomstring :)
Tror det er meningen at vi som har fått georginer i år, må være villige til å dele knoller med andre som måtte melde sin interesse (til Plantearven)
Georgine_Raanaasfoss_2009.JPG
"Rånåsfoss"

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Bjørg

Post by Bjørg »

Tror jeg skal ta mot til meg og melde meg inn Men jeg lurer på noe her. Og det kan kanskje noen her svare på.
Disse staudene og Georginene. Er de samlet inn? Og i tilfelle hvor og på hvilken måte?
Har jo sett at Stephen av og til etterlyser litt forsjellig. Er det på samme måte dette er gjort?

Bjørg
Stephen

Post by Stephen »

Ja, Georginene er samlet inn i et annet prosjekt finansiert av Genressurssenteret (slik som mine prosjekter på Matløk og Asparges). Det er en "nabo" av deg, Per Arvid Åsen i Agder Naturmuseum og Botaniske hage i Kristiansand som har vært prosjektleder i samarbeid med folk fra botanisk hage i Bergen. Etter jeg forstår var meningen at det skulle opprettes en nasjonal samling i Kristiansand. Du kan lese mer her:

http://www.skogoglandskap.no/nyheter/20 ... _georginer
http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2007/1196762448.06http://www.uib.no/arboretet/plantesamli ... r-bestemor
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Bjørg

Post by Bjørg »

Stemmer der kommer det opp igjen som jeg lurte og funderte på om jeg hadde lest en plass Ja det stemmer vel at Kr sand hadde et sammarbeid med Bergen

Men da er det altså sånn at melder jeg meg inn så får jeg tildelt en spennende Georgine knoll om et år eller to?

Og med Staudene . Er det på samme måte der? Er det innsamla planter fra nær og fjern? Og så deles litt ut til de som vil passe på de?

Er det sånn med det som du sitter og forvalter også Stephen? Løk og den slags.

Bjørg
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Staudeklubben er dessverre ikke riktig på beina ennå - så alle vi innmeldte venter framdeles i spenning. Første plante ut, var disse georginene vi fikk i våres.
Stephen gjør en fantastisk jobb som leder av grønnsaksklubben :D Faktisk den eneste av plantearvklubbene, som det virkelig er svung over!
Jette
Stephen

Post by Stephen »

Når det gjelder Georginene så er det Planteklubben for Stauder som er ansvarlig (Georginene er enda ikke regnet som grønnsaker - bare her i huset - forresten er jeg i kontakt med en i USA som foredler nye sorter fra viltvoksende materialet for de spiselige knollene...) :wink: . Jeg regner med at du kan få Georginer å ta vare på, hvis ikke sentralt ifra så er Planteklubbens medlemmene oppfordret til å levere overskuddet til de andre i klubben. Det viktigst her er at når du melder deg inn så forplikter du til, etter beste evnen, å ta vare på og videredistribuere plantene du får tildelt. Men, jeg har ingenting med denne klubben å gjøre, så det er best å ta kontakt med koordinatoren og spørre direkte hvis det er noe du lurer på.

Ja, det er det samme i Grønnsaksklubben - vi forvalter i hovedsak grønnsaker som er samlet inn i Norge; alt fra kål, potet, jordskokk, kålrot, pepperot, karve til løk. Til og med et par norske tomat! I tillegg kan det skaffes litt mer sjelden grønnsaker og urter. De som er interessert kan laste ned pdf filene nederst på denne siden:

http://www.skogoglandskap.no/fagartikle ... nsak_potet
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Bjørg

Post by Bjørg »

jette wrote:Staudeklubben er dessverre ikke riktig på beina ennå - så alle vi innmeldte venter framdeles i spenning. Første plante ut, var disse georginene vi fikk i våres.
Stephen gjør en fantastisk jobb som leder av grønnsaksklubben :D Faktisk den eneste av plantearvklubbene, som det virkelig er svung over!
Og om det er på denne måten ? Hvorfor er det det.? Er det mangel på penger eller er det mangel på medlemmer? For det virker jo seriøst og oppriktig ment Og det er jo en bra ting og passe på det gamle materialet. Eller er det rett og slett at materialet som skulle deles ut ,altså stauder/planter mangler ?
Kanskje skulle vi ta en masse innmelding og vise at interressen er her. Skal bare lese meg opp litt mere så melder jeg meg inn

Takk for mange gode opplysninger Det var fint å bli så godt orrientert.

Bjørg
Budeia

Post by Budeia »

Etter det jeg har skjønt så er det mangel på planter som er problemet i staudeklubben. Ikke at det ikke er samla inn planter som bør bevares, men oppformeringa av disse slik at de kan deles ut til medlemmene.

Det er lite plantemateriale av hver sort, og oppformering tar tid. Noen gartnerier skal produsere planter under varemerket PLANTEARVEN og disse blir prioritert ved levering av planter foreløpig.

Men meld dere gjerne inn i en eller flere planteklubber. Flere av de er kommet litt i gang :D
Bjørg

Post by Bjørg »

Joda etter å ha lest meg litt opp og kommet frem til at dette var noe for meg. Ja da hentet jeg jo ut E mailene. For staude 0g for bær. Men de virket ikke De kom bare tilbake.
Mailet da til en Gustav Men der har jeg ikke fått svar.

Og får jeg ikke svar på denne måten? Ja da får jeg bruke gammelmåten Jeg ringer !

Bjørg
Post Reply