Gunnhild-rosen

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Gunnhild-rosen

Post by Mona H4-3 »

Jeg har fått tilbud om Gunnhild-rosa gjennom planteklubben for roser -
det finnes ingen opplysninger om den - er det noen her som vet noe?

Noen må ha ha dyrket den. Deretter har det gått ... 100 år og så har noen roseregistratorer fått vite om den, spadd den opp, samlet den inn, brakt den med seg. Og registrert den. Og overlevert den til en samling. Deretter har noen oppformert den og dyrket videre på den i en samling ett eller annet sted. Før tilbudet har gått ut til koordinator for roseklubben. Hva er Gunnhild-rosa?
Ås? Bergen? Hallo?

:roll:
magnolia

Re: Gunnhild-rosen

Post by magnolia »

Jeg lurer på om Gunnhild var blant de som Dag tilbød for en stund siden. Skulle ønske det fantes et bilde av den et eller annet sted, om ikke annet.
Mona H4-3

Post by Mona H4-3 »

Det er den jeg snakker om.
Det er mulig den har vært omtalt i Rosebladet en av de siste årene?
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Gunhild er en meget tettfylt alba-rose, nokså lav av vekst. Den har sterk duft.
Den eneste her i landet som vet noe særlig om Gunhild, er roseeksperten Madeleine von Essen.
Hun sendte meg over beskrivelser og observasjoner om Gunhild. Men den mailen er på 10 mb, så jeg sender
den bare til spesielt interesserte. Send meg et PM med din mailadresse, så skal jeg videresende deg mailen
fra Madeleine.
Forøvrig tror Madeleine at Gunhild er synonym med Felicité Parmentier, og da ble det kanskje ikke så spennende, for det er jo en rose man kan kjøpe mange steder.
Ellers er å bemerke at de rosene som sendes ut til medlemmer i Genressursutvalgets Roseklubb, er roser som er samlet inn fra folk over hele landet og som er eldre enn fra 1950. Det betyr at man kan bestemme noen, mens andre
er det vanskelig å sortsbestemme. Har de fått skudd fra fra en som heter Gunhild, kan det bli et "foreløbig" navn på rosen.
Dag
Mona H4-3

Post by Mona H4-3 »

Takk, Dag.
Jeg plantet F. P. i 2008. :)
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Er det begynt å bli aktivitet i roseklubben? Trodde egentlig jeg hadde meldt meg inn der for leeeenge siden, men mulig jeg bare tenkte på det.. :oops: Kanskje på tide nå da.
Post Reply