HAGESELSKAPETS LOKALLAG

Forum for alle medlemmer av planteklubbene.
Post Reply
mormor
Herdighetssone: H3

HAGESELSKAPETS LOKALLAG

Post by mormor »

Dere som er aktive på Hagepraten, er kanskje medlemmer i Hageselskapet? Det blir man jo automatisk hvis en abonnerer på Hagetiende, men er dere på møter i lokallagene? Hvordan er det der, hva er bra der og hvordan skulle dere ønske det var?
Gode tips og ideer som fungerer mottas med takk!
Inger E

Re: HAGESELSKAPETS LOKALLAG

Post by Inger E »

Eg er vel ikkje den rette til å svare, sidan eg har vore aktiv i hagelaget i mange år. Eg fann meg godt til rette frå den dagen eg var med på fyrste dugnad. Vart kend med mange hyggelege folk, og kom fort med i styret. Sidan har eg vore på nesten kvart einaste møte. Så korleis det er å kome ny på eit møte, kjem så an på miljøet i laget, kven ein kjem i kontakt med, osv. Det å våge å stille opp for å gjere ein jobb, gjer at ein vert meir kjend. Hjå oss er dugnadskveldane (og i den seinare tid, også føremiddagar) noko av det mest trivelege. Der får vi som regel nye planter, vert kjend med både planter og follk, og vi jobbar for eit felles mål, nemleg å skaffe planter til 'Loppa'.
I morgon skal vi lære om georginer. Sjølv om det ikkje er mi greie, for mykje stri å ta dei opp om hausten, så kan det no vere kjekt å høyre om det, og sjå bilete.
Sigrid
Herdighetssone: H3

Post by Sigrid »

Jeg er ganske ny i mitt lokallag, siden det bare er et par år siden vi flyttet til Hadeland. Vi har ikke så mange medlemsmøter og jeg føler vel at vi alle har et ansvar for å få laget til å bli litt mer aktivt. Derfor sa jeg ja til å bli med i styret nå. Medlemsmøtene våre kan deles inn i tre kategorier:
a) Dugnad i urtehagen på folkemuseet - en aktivitet som sjelden noen andre enn de som er i urtehagekomiteen og styret deltar på.
b) Foredrag - som oftest sammen med de to andre hagelagene på Hadeland. Varierende frammøte og vanligvis flest fra "hjemmelaget"
c) Hagebesøk/grønn utflukt 1-2 ganger i året - fjorårets trakk 40 besøkende fra alle tre hagelagene.
Gjennomsnittsalderen i vårt hagelag er ganske høy. Vi har ikke mange medlemmer under 40 år. De aller fleste medlemmene er damer. Jeg tror vi må ta et krafttak for å få bedre aldersspredning og antakelig tenke litt nytt.

Det er flere andre tråder om emnet her på forumet.
Se her:
viewtopic.php?f=48&t=24371
viewtopic.php?f=2&t=24982
viewtopic.php?f=39&t=24711
Sigrid Havesyk
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Jeg er en av de som har vært med i ganske mange år og opplevd både lav og høy aktivitet i mitt lokllaget.
Både medlemsmøter med foredrag , kaffe og loddsalg har vært både inspirerende og lærerikt :mrgreen: . Veldig enig med Sigrid, man blir kjent med mange hyggelige mennesker :D .

Det jeg har syns vært mest spennende er studieringer hvor en gruppe hageglade mennesker fordyper seg i et tema. Det kan være om feks roser, klematis, botaniske navn, urter, ja listen over temaer er uendelig :wink: .
Hilsen
Brynhildur
toveve

Post by toveve »

Jeg har vært med i noen år nå og det første jeg møtte opp på var den årlige dugnaden i 1900 talls hagen vi har tatt på oss å passe på. Siden har jeg blitt med i styret, for da har jeg mulighet til å påvirke aktivitetene og prøve å finne på nye ting som kan fenge. Vi prøver å finne arrangement som medlemmene vil ha. For å finne ut hva folk har lyst til har vi sendt ut en spørreundersøkelse som vi fikk relativt bra tilbakemelding på. Og så satser vi på å reklamere på nett, i kommunens kulturkalender og avis hver gang vi skal ha et arrangement. Det virker som medlemme er relativt fornøyde med aktivitetene og jeg tror vi når de ulike gruppene, for det er ikke de samme som dukker opp på de ulike aktivitetene. Jeg er like spent hver gang vi finner på noe. Kommer det mange eller har vi bommet? De siste årene har lokallaget vårt vært i vekst og det er skikkelig moro! Jeg anbefaler dere å bruke det lokale hagelaget. Der blir man kjent med nye folk og det er koselig og så er det spennende å lære nye ting :) Det er utrolig mye hagekunnskap blant medlemmene og jeg synes det er artig å høre hva de andre driver med og så mye som man lærer underveis :)
Tove
Nordre Land
Miamaria

Post by Miamaria »

Hei! Her inne er det nok begge deler - noen er med i Hageselskapet andre ikke. Noen er med på hagelagsaktiviteter, andre ikke. Her er hagelagets side hvor det står masse om hva vi holder på med. :)

Jeg er med på det aller meste av våre aktiviteter, rett og slett fordi det er så artig. :) En ting som funker er i hvert fall å ha det artig og trivelig på arrangementene, og være inkluderende - slik at folk liker seg der når de har kommet.

"Grønne" gevinster slår an, i hele sesongen har vi drevne damer som graver opp gevinster fra hagen sin og de veit hva folk har lyst på. En fylt snøklokke slår definitivt mer an i lotteriet (vi må jo få inn penger) enn en pakke servietter uten en blomst på en gang.

- Det som funker aller best i forhold til å få de aktiviteter man selv ønsker, er i hvert fall å engasjere seg og foreslå ting man selv har lyst til. Her i laget tas ideer imot med smil og glede, og vi prøver oss på det meste. Jo mer variert, jo flere får man jo med! :)

Det sosiale er for mange også viktig, et av de største høydepunktene siden jeg ble med i laget her, var nok den gangen vi var på shoppingtur med buss til Draglands planteskole, og viftereima røyk. :) Fergeleiet streiket forøvrig også. Det ble timevis i veikanten, i strålende sol, med godt humør og Mor Monsen som nistemat. - Jeg ville ikke akkurat planlagt det slik, men når miljøet i hagelaget er sånn at en slik episode blir et høydepunkt, så blir det meste skøy. Det snakkes fortsatt om den turen, og det er like store smil hver gang historien dras fram. Vi skal ha det ARTIG i hagelaget, samtidig som vi lærer masse. (Å jada, man lærer masse på en shoppingtur også.)
Post Reply