Våre vakre "ville"

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.

Re: Våre vakre "ville"

Innlegg Racemosa » 09 Feb 2010, 09:13

Jeg bor på ei naturtomt og prøve rå få til glidende overgang mellom kultur- og naturlandskap. Det gjør at jeg synes det er ekstra spennende med plantesorter som ligger nært opptil vår naturlige flora når jeg lager hagen. Eks. andre arter/sorter av vår naturlige marikåpe - likeledes med blåveis.
Det er litt gøy at du nevner Enghumleblomsten, fragro, en nydelig blomst som var/er med i hver enste bukett blukket med barnehender. I fjor var jeg så heldig å fikk av en hagevenn Geum rivale 'Album'. Et spennende innslag - håper jeg får se den i blomst i år! :D
Hagebloggen min!
Småbarnsmamma med mange drømmer og lite tid!
Brukerens avatar
Racemosa

Innlegg Budeia » 09 Feb 2010, 10:39

Blåveisen er nok den som står høyest her også, tror jeg. Vanskelig å velge, med så mange fine å velge mellom :oops: Så kommer liljekonvall. Selvfølgelig hvitveis og hestehov. Alltid noe spesielt med de som kommer først om våren. Skogstjerne er også flott, liten og sjør der den står å lyser i skogbunnen. Blåklokke og hvit nøkkerose. Mange som burde vært nevnt her :D

Gleder meg til våren :wink: Selv om det er flott vintervær idag, snø, sol og minus 22 grader :D
Budeia

Herdighetssone: H4

Innlegg Kirsten » 09 Feb 2010, 20:19

Jeg er også veldig svak for de blå - aller mest blåveis, men også fioler, stemorsblomster, forglemmegei, blåklokker, nesleklokker, storklokker og de yndige små knallblå som vokser i plenen og som jeg nå ikke kommer på hva heter, men som en liten venninne med svensk mor kaller mormors blondebukser :D

Også hvitveis, prestekrager, ryllik, vendelrot, hestehov (om våren, ikke om sommeren :wink: ), storkenebb, liljekonvall, storkonvall ... De aller fleste av disse vokser i hagen min, dels naturlig, dels innplantet.

Og ingenting slår en blomstereng i Nordnorge eller på høyfjellet :D
Kirsten
Kirsten

Innlegg aiaus » 09 Feb 2010, 20:43

Då eg var barn var det skogsfiol som me plukka mykje av. Blåveis veks ikkje her naturleg så den fekk eg ikkje sjå før eg blei vaksen og fekk hage sjølv. No har eg den i hagen og den er jo flott. Kvitveis og ikkje minst Kusymre plukka me i mai månad, og så kom liljekonvallen. Den gule bekkeblomen lyste flott også når me var i meir i det våte element ved bekkjene. :D
aiaus

Herdighetssone: H1

Innlegg aberf » 09 Feb 2010, 23:18

Blåveis og hvitveisenger om våren er fantastisk, men jeg husker også at jeg som jentunge, fant viltvoksende marianøkleblom på et beite. Den ble presset etter alle kunstens regler (vi samlet jo planter til herbariet i "gamle dager" :) ), men jeg tok også med ei rot som jeg plantet i mitt eget lille bed og som siden har spredd seg masse. Men helt siden den gang har jeg vært svak for disse vakre plantene, kanskje fordi jeg opplevde dem som sjeldne og at jeg var heldig som hadde funnet denne skatten :)

http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/Norsknavn_M.html

Aud Berit
aberf

Innlegg Erik N » 10 Feb 2010, 01:12

Det der var jammen en flott lenke, Aud Berit!
Så nå veit jeg ikke hva jeg syns er mest fantastisk... Fant tiriltunga der, avbilda med de karakteristiske røde tuppene. Oi! Den er flott!
Og torskemunn, ja og så en bråte andre. Små kunstverk alt sammen. Tveskjeggveronika som ble nevnt, Forglemegei, og for å være ærlig: Tepper av løvetann, engkarse, kvit- og rødkløver. Alt, bare det er varmt og grønt i graset, og en går barbeint og sola ikke går ned før den nesten skal stå opp igjen. Og en ikke har tid til å sove, men allikevel faller i en kort komaliknende søvn og blir vekket klokka fire av en ivrig gjerdesmett. Kaffe på trammen. Akk og ve.
Men det må være her hjemme, for meg hjelper det ikke å reise til syden eller gå i hi. Det skal ventes og lengtes. Den selvpålagte torturen er nødvendig for at de bleike snøklokkene skal bli verdens åttende underverk to dager etter at snøen tiner vekk. Snart?
Katten sit
i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i
garden.
- Olav H.Hauge -
Brukerens avatar
Erik N

Innlegg Erik N » 10 Feb 2010, 01:52

Jeg har alltid vært en smule opptatt av insekter, og lurer ofte på hva de ser og lukter som vi ikke får med oss. Mange blomsterstander er jo designet for å tiltrekke seg insekter. Jeg veit jo at noen av årevingene har oppfattelse av lys uttafor vårt spektrum, altså over i det ultrafiolette. Her har jeg funnet en side som viser hvilke signaler av "farger" og mønstre som vi ikke ser, men som altså bl.a. bier ser:

http://www.naturfotograf.com/UV_flowers ... l#ASTERACX
Katten sit
i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i
garden.
- Olav H.Hauge -
Brukerens avatar
Erik N

Marianøkleblom

Innlegg Mona H4-3 » 10 Feb 2010, 11:30

Denne er vill, men innført (frøsådd) i hagen min:
P. veris.jpg

Primula veris er veldig grei å ale opp fra frø, da får man også mange planter og det er vakkert, om våren, med et helt felt med marianøkleblom. Det har jeg kun sett i vill tilstand i Sverige, faktisk (og det er uvisst hvor vill den bestanden egentlig var).

(Jeg har en oransje tue i hagen som muligens er vill, muligens innført av en tidligere eier en gang i tiden...)
Brukerens avatar
Mona H4-3

Herdighetssone: H3

Innlegg aberf » 10 Feb 2010, 21:03

Det beitet hvor jeg fant sorten for mangfoldige år siden, er for lengst blitt åkerland. Vet ikke om andre steder der den vokser vilt her på mine kanter, men vet det finns mye av den i den bratte lia ovom Dæhlivann og mot Kolsåstoppen (Bærum). Områdene der omkring er vel landskapsvernområder, så da blir den vel værende der også :)
Har ikke sjekket om det stemmer, men voksestedene kan nok tyde på at denne planta liker kalk....

Aud Berit
aberf

Innlegg jette » 11 Feb 2010, 07:14

Blåveis har jeg ikke noen forhold til (har ikke sett så mye til den). Men hvitveis! Hvitveis er vår, duft av fukt og mose, lyden av rennende vann i bekken, forventning om snarlig hyttebygging, saft i flaska og mariekjeks i lomma...
Og så hestehoven, da! Hvilken sliten, skitten og søppelfylt tomt eller skråning blir ikke vakker, når den lysede gule hestehoven stikker hodet opp? Og hvor mange ganger har jeg ikke kommet for seint på jobben, fordi ungene absolutt måtte plukke buketter av denne vårbringeren til personalet i barnehagen...
Og deretter avløser de hverandre i tur og orden, vakre og spesielle alle sammen. Tror ikke jeg klarer å velge én framfor en annen.
Jette
jette

Innlegg Bjørg » 11 Feb 2010, 08:13

Kommer det greit frem på bildet så ser vi vel gul,orange og rød.

http://www.fotopedia.com/en/Primula_veris

Jeg hadde de i Narvik alle tre og sikkert blandinger av disse igjen. Dette er skikkelig flotte planter.
Som har gitt meg store gledesstunder i hagen. :D
Bjørg
Brukerens avatar
Bjørg

Innlegg Inger Karin » 11 Feb 2010, 09:33

Jeg går mye turer i skogen i minst 3 årstider, og våren elsker jeg aller mest. derfor er vårblomstene de aller fineste for meg. :D

Her kommer noen som blomstrer litt senere, bildene er tatt i fjor sommer, albumet ligger her.

Bilde Bilde

Bilde Bilde

(Klikkbare bilder)
Brukerens avatar
Inger Karin

Innlegg fragro » 24 Jun 2010, 21:30

Juni er villblomstmånaden, synes eg!
Og Jonsok(St.Hans) og denne perla , Strandnellik alias Fjærekoll - Armeria maritima høyrer saman. :D

Fjærekoll, strandnellik.jpg
Fred-Arild
Brukerens avatar
fragro

Innlegg felixgutt » 24 Jun 2010, 21:38

Nå blomstrer reinrosen (Dryas oktopetala)! :o
Det er et syn, hvite lyngklipper ut mot havet. Reinrosen er hvit som fløte, en tett hvit farge og mørkt grønne blader.
Den liker jeg godt, og snart kommer slikenelliken (Dianthus superbus) duftende tepper i rosa, hvitt og lys lilla.
God sommer!
Brukerens avatar
felixgutt

Innlegg island monkey » 26 Jun 2010, 18:51

Nå blomstrer reinrosen (Dryas oktopetala)!
Det er et syn, hvite lyngklipper ut mot havet.

Det er vel og veldig bra Felixgutt, men jeg ville veldig gjerne se det også..
Kan du ta et bilde? Vær så snill?
Jeg er spesielt intrigert av "..ut mot havet"!
island monkey

ForrigeNeste

Gå til Prydplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester