Fjerning av pasjonsblomst

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Hanegal

Post by Hanegal »

Har to stk. pasjonsblomst i den nye hagen, har jeg funnet ut, og de er så gørrstygge, synes jeg, smaker usj, gjør de også. Fruktene, altså. Og så sprer de seg som gale, viser det seg, de klatrer rundt og yngler av seg over hele den bittelille hagestumpen som det er noe liv i og trenger seg inn i hagen til naboen på. Hva må til for å fjerne disse stygge krekene - de stikker opp til og med midt på plenen og slynger seg rundt både rosene og pottede planter? Har klippet den verste av dem så bare en bit av stammen stikker opp (så jeg vet hvor den er) og fjernet så mye jeg kunne fra naboens busker (hvorfor måtte den forrige eieren plante akkurat dette utysket nettopp ved den lille gjerdestumpen vi deler med andre?!?), men er usikker på hva jeg skal gjøre med resten. Må den graves opp helt?

En ting er sikkert, jeg skal aldri klage over eføy etter dette!

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
magnolia

Post by magnolia »

Det er vel England (eller Portugal?) dette foregår?
Gunn M

Post by Gunn M »

Har jo ikke samme problemet på øvre Romerike, akkurat, men jeg vil tro at å pensle Roundup (glyfosfat) på friskt bladverk bør ta hånd om saken...

Ellers så synes jeg du har et luksusproblem :)
Her strever jeg med å skape le rundt hagen, så jeg kan få litt H3-H4 planter til å fungere.

Spennende å lese det du skrier. Min mann har en (islandsk) tante i midtre Portugal et sted, hun er også ivrig i hagen. Setter poteter og sånnt i Januar, tror jeg... Man blir helt sjuk ;)

Lykke til!

-Allt er vænt sem vel er grænt!
-Hagen med de tusen prosjekter, det er hos meg...
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg kaller det bare "syden" på nettet, magnolia! ;)

Gunn M: Hadde for meg at pasjonsblomst trivdes visse steder i Norge, så det er derfor jeg spør her på hagepraten! :) Kjemiske midler vil jeg ikke bruke for noen pris, så Roundup er utelukket. Organisk og økologisk snillt, må det være, men jeg hadde håpet jeg slapp å grave opp hele plenen - noe som heller ikke er så snilt for miljøet i jorda - selv om det bare er snakk om 10-12 kvadrat. Bladverket er heller ikke noe problem da det blir fin kompost etter at jeg har klippet det bort! :D

Ja, poteter i januar er vel litt vel tidlig hos oss, for vi bor ganske høyt ved foten av en fjellkjede, men slutten av februar-begynnelsen av mars burde gå bra. I år var jeg dog veldig norsk av meg og satte dem 17 mai med fullt ritual slik skikken er der jeg kommer fra. [:)]

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
Martin

Re: Fjerning av pasjonsblomst

Post by Martin »

Jeg ble nysgjerrig på overskrifta i denne gamle tråden.
Er dette en spøk tenkte jeg.

Jeg er spesielt glad for pasjonsblomster på denne tiden av året ihvertfall. :wink:

IMG_9405.JPG
IMG_9399 .JPG
Drivhus november.JPG
November drivhus.JPG
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Vakre bilder av pasjonsblomster, Martin. Jeg trodde at de ikke tålte frost i det hele tatt, men litt googling avslørte at godt etablerte planter kan tåle kortvarige frostperioder utendørs. Jeg bor i H1, og er derfor fristet til å prøve å få til pasjonsblomst utendørs. Tror det skal mye til for at den blir et problem med skudd langt ut i plenen. Der i blir de uansett møtt av gressklipperen :)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har en vag erindring om at Vidar i Portugal snakket om pasjonsblomst som vokste som ugress. Men mulig jeg husker feil.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply