Kryptimian

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
guest

Post by guest »

Hei!

Jeg har mye kryptimian i hagen, noen steder blir den dekket av mose og taper sin prydverdi,eller går ut. Hvordan kan jeg unngå mosen? Er det mulig å redde et område som er infiltrert av mose?

Håper på gode tips.

Stine
guest

Post by guest »

Hvis du har mose i bedet ditt, tyder det på at det er dårlig drenering der. Jorden kan dreneres ved å stikke huller med f.eks greip, og så fylle på med sand (støpesand). Eller du kan grave opp bedet og blande i f.eks. veksttorv og sand. Jorden må være porøs nok.
guest

Post by guest »

Hei!

Det høres ut til å kunne være en god forklaring. Jorden er nok tung og leirholdig, men jeg tenker i lettvindte løsninger. Jeg har undret på om det kunne hjelpe å gjødsle eller kalke? Kanskje jeg kunne strø sand på toppen og vanne det ned i timianputene.Når det vokser mose i plenen er det bra å gjødsle for da vokser jo gresset bedre og fortrenger mosen, men timian skal jo vokse i skrinn jord. Timian vokser ikke i bed hos meg, den bruker jeg som bunndekker for å holde borte gress og ugress i gangveier og mellom steinheller.Jeg buker mange typer bunndekkere, de fleste fungerer fint uten at jeg bearbeider jorden først og de blir heller ikke invadert av mose. Jeg gjødsler aldri slike områder. Jorden er sur.Jeg sørger bare for at der ikke er ugress i områdene før jeg setter ned noen planter som så vokser raskt og dekker jorden.

Stine
Thea J
Herdighetssone: H3

Re: Kryptimian

Post by Thea J »

Hei,

Fikk du reddet kryptimianen?
Jeg har samme problem. Mose innimellom kryptimianen og den er litt glissen enkelte steder.
Post Reply