Sargenteple - Malus sargentii

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
guest

Post by guest »

Har gått til innkjøp av flere sargentepler som skal inngå i en frittvoksende hekk. Nå lurer jeg på følgende; skal busken klippes ned litt ved planting, og hvilken avstand burde det være til neste busk? Vi er ikke ute etter en heltett hekk, jeg vil gjerne at buskene skal få utvikle seg fritt. Kan noen hjelpe meg??
guest

Post by guest »

Hvis det er karplanter, er det ingen grunn til å klippe mer enn ut fra egne estetiske behov. Jeg har en Malus sargentii som er 10-15 år gammel. Den er nå ca. 4m i diameter; så det kan vel hende at du etter hvert må trimme hekken litt.
guest

Post by guest »

Sargentepler er flotte busker, og jeg har noe erfaring med dem fra kommunale anlegg. De kan jo etter hvert bli ganske store, ihvertfall 3 meter høye, så dersom buskene skal få utvikle seg som en fri hekk, så ville jeg ikke plantet dem nærmere hverandre enn 1 meter, og de bør nok også få disponere 2-2,5 meter i bredden der du planter dem.
Sargenteple har veldig stive greiner, og de små sideskuddene kan være skarpe, nesten som tretorner. Sideskuddene (etter hvert -greinene) vokser også tildels vannrett så det kan være arbeidskrevende å gå inn i en gammel busk for å tynne ut i den. Derfor anbefaler jeg følgende for å lette vedlikeholdet: Kjøp busker som er åpne og fine i veksten (at ikke greinene allerede fra starten krysser og vrir seg i hverandre). Vær litt kresen og plukk ut plantene selv der du kjøper dem. Ved planting trenger du ikke å klippe ned plantene. Selv om hekken ikke skal klippes som en vanlig klipt hekk, så styr veksten fra starten av likevel; skadde og ødelagte greiner skal alltid vekk, greiner som har en uønsket retning klippes vekk. Det vil neppe bli et fint resultat om du kutter greinene i toppen for å stagnere høyden på hekken, da er det bedre at du tynner jevnlig i greinene slik at de eldste, og dermed tykkeste og høyeste klippes vekk, og buskene får stadig nyvekst ifra basis. Demed skulle det være mulig å holde hekken forholdsvis lav (h=2,5 meter x b=2 meter). Håper ikke dette hørtes vanskelig ut, for du vil få mye glede av sargenteplene dine med sitt friskt grønne løv, snøhvite av blomster tidlig sommer og massevis av klaser med ripsstore knallrøde epler om høsten. Lykke til. Paul
guest

Post by guest »

Hjertelig takk for raske og gode svar, er nå på vei ned til hytta for å få plantet buskene. Jeg fikk mer info her enn jeg fikk fra både blader og hagesentre.
Martin

Re: Sargenteple - Malus sargentii

Post by Martin »

Det står såpass fine opplysninger i denne gamle tråden at jeg "gjenåpner" den.

Min gamle busk har spredd seg, og jeg grov opp endel rotstiklinger for omplanting.
Jeg var temmelig hardhendt, og endel småkvister falt av.

Noen av kvistene satte jeg i vase for å se om de ville bli grønne til påske,
og kvistene overrasker med blomsterknopper. :)
Kan bli finere påskepynt enn jeg tenkte.
Kan bli finere påskepynt enn jeg tenkte.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply