clematis montana

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
guest

Post by guest »

kjøpte nylig en Clematis Montana og trodde dette var en "Rubens". Oppdaget senere at det sto Clematis Montana Superba på den. Lurer på om denne er svært forskjellig fra Rubens? Noen som vet?
guest

Post by guest »

Jeg antar at du har kjøpt montana "Rubens Superba" - og den er temmelig lik arten montana var rubens (med svakt rosa blomster), men blomstene kan være litt større, opp til 6 cm i diameter.

Det viktigste med montana er at du bor et sted med et noe beskyttet klima hvor de ikke fryser ned. De blomstrer på gammel ved og det blir ingen blomster hvis de fryser ned. Her i Oslo (øst) har jeg prøvd i mange år, men det lykkes kun inne i drivhuset. Lykke til !
guest

Post by guest »

Ifølge en hagebok jeg har tåler ikke Clematis Montana mer -8 grader. Her hvor jeg bor hadde vi -12 i vinter, men den den overlevde likevel.
guest

Post by guest »

Pussig med C. montana, at den skal være så lite herdig, altså. Her hos meg, på vestlandskysten, er den "dønn herdig" selv i dårlige år med barfrost mm. Jeg har en gammel kjempediger en. Naboen likeså, de har den på sørvegg med lave busker i forkant og den er et syn for guder i blomstring, min er på østvegg og har flott blomstring, men naboens er et hakk finere ( helt rosa vegg !).

Mens andre C. som skulle være herdige fryser ned og er vanskelige av seg ...
guest

Post by guest »

Jeg har nylig gått til innkjøp av en Rubens- nettopp fordi den skal være så riktblomstrende! I ettertid har jeg fått med meg at den er "vanskelig"... Kan den ikke overleve hvis den blir beskyttet med strie eller annet om vinteren?

Så i forhold til blomstring på gammel ved- bør ikke nye clematis kuttes helt ned de første årene for å gi kraftigere vekst i bunnen, uansett hvilken gruppe den tilhører?
guest

Post by guest »

Helt enig i at det er pussig med C. montana. Bor også på Vestlandskysten og har erfaring med at den er svært herdig. Det har vært ned i -20 uten at den har frosset mye tilbake. En vinter frøs den ville røsslyngen bort etter lang barfrost, men C montana frøs bare litt tilbake. Den eldste planten har jeg hatt i 15 år og er til stor glede både for meg og naboene når den blomstrer. Den andre vokser på en levegg (ikke på lesiden, men mot nordavinden ! )og er blitt enorm, men den har ikke vært utsatt for så mange harde vintrer. Det er svært verhardt på min tomt med tildels mye vind.
guest

Post by guest »

Med montana er det nok mange muligheter på Sørlandet og Vestlandet som nevnt tidligere. De som er interessert kan jo gå inn på http://home.online.no/~frosholm/montana.html og se en montana i Grimstad som skal være over 18 meter høy - og er kjempeflott. Her på Østlandet er det imidlertid generelt mye vanskeligere. Her hvor vi bor er det sjelden mer enn -15 - -20grader, men kanskje er det andre forhold som gjør det vanskelig ? Skulle ønske det hadde vært lettere for montanaene er fine når de blir noen år.

De kan naturligvis dekkes til og derved klare seg på lune steder, jeg kjenner steder hvor dette går, men det er liksom mye arbeid da. Vet ellers ikke hvor greit dette virker.
guest

Post by guest »

Nydelige bilder, Finn, takk! Jeg har kjøpt en liten montana i fjor, den er bare ca 30 cm høy men har noen spirer nå. Men når jeg lukker øynene, kan jeg se den for meg oppover husvegg og tak, slik som den på bildet fra Grimstad..
Ann

Post by Ann »

Jeg vet dette er en gammel tråd, og jeg vet at det etter hvert er blitt anerkjent og akseptert at Clematis montana er herdigere enn gamle bibler vil ha det til, men jeg klarer ikke å la være å vise fram dette eksemplaret.

[image=2429]

C. montana blomstrer som rikest nå her i Bergen, og de er store som ... fjellvegger. Den er fatastisk riktblomstrende, kan bli kjempesvær og er en prydplante som langt overgår rododendron (mener jeg ;)) selv om de nå blomstrer begge to om kapp.

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Post Reply