Erythronium

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Tone fra Bergen

Post by Tone fra Bergen »

Jeg vet at det ikke akkurat er det riktige tidspunktet å snakke om å legge løk for blomstring neste vår. Men jeg har plutselig blitt forelsket! I Erythronium - hundetann! Var nylig på besøk i Kew Botanical Gardens og Woodland-hagen deres var bare helt fantastisk nå i april. Og særlig var det da ulike sorter av Erythronium jeg falt for. Er det noen av dere som har noen gode løkleverandører å anbefale? Jeg har aldri bestilt løk fra utlandet før, men antar at det kanskje er lurt denne gangen. Hvis det ellers er noen som har gode råd angående å få dem til å trives, ting jeg bør være obs på o.l., så tas det imot med takk. Drømmen er selvsagt tepper av nydelige Erythronium i ulike pastell-nyanser!
Inger E

Post by Inger E »

Er ikkje hundetann ein staude? Den kan i alle fall såast, og eg veit at det har vore eit par slag på loppa i Skedsmo, om ikkje kvart år, så av og til.
Eg fekk nemleg ein liten frøplante av sibirhundetann eit år, men var ikkje flink nok, diverre.
Ann

Post by Ann »

Hvis du er glad i hundetann, Tone, så bare må du se denne siden (klikkbar lenke). Den siden er hentet fradenne bloggen.

Hvis du blirmedlem av Scottish Rock Garden har du i år 21 hundetannvarianter å velge mellom :)

Ellers er jeg helt enig med deg, hundetann er en fantastisk plante. Men jeg, jeg drømmer om et teppe av vårblomstrende lerkesporer i pasteller, jeg :oops:

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Tone fra Bergen

Oh my God!!! Jeg fikk gåsehud - så fantastiske bilder Ann! Jeg har ikke noe imot Trillium heller og kombinasjonen vil for meg nå være den ultimate våte hagedrøm! Takk for tipset om Scottish Rock Garden. jeg skjønner at jeg må tørre å hoppe ut i den internasjonale hageverdenen hvis jeg skal få tak i det jeg lengter etter.
Tone fra Bergen

....eller reise til Skedsmo...
SiljaV
Herdighetssone: H2

Post by SiljaV »

Jeg sådde Erythronium revolutum i høst. Pottene sto ute hele vinteren, men etter 2-3 uker i drivhuset spirer det :D!
Frøene ble kjøpt på Thompson & Morgan på nettet.
Dette er vel den billigste og kanskje enkleste måten å skaffe seg mange av disse skjønnhetene på.
(Brukte tidligere nicket Marosa)
Tone fra Bergen

Revolutum er en av de sortene jeg ønsker meg også. Frøvarianten er helt sikkert den enkleste og rimeligste. Det er bare det at: JEG HATER Å SÅ! Det er selvsagt en fryktelig bekjennelse å komme med, men slik er det. Det kan selvsagt være at jeg kan overvinne det når det er snakk om slike lekkerheter!
signora

Post by signora »

Det skal og være mulig å kjøpe knoller av denne her til lands, men om det er de sortene du er ute etter det vet jeg jo ikke. Husker det var fler her som solgte denne sist høst. Da slipper du å så hvertfall.

Signe
Der solen altid skinner er det kun ørken.
Ann

Post by Ann »

Eurobulb.com har syv forskjellige knoller. Kanskje verdt å titte på dem til høsten når høstutvalget kommer?
Josefin inne på hagegal.no har importert derfra i hvert fall to ganger som jeg vet om, og hun er bergenser (praktisk) så kanskje verdt å følge med hennes aktiviteter på området også :D

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Tone fra Bergen

Takk for alle gode tips! Drømmene blir hetere og hetere. Om jeg bare kan få dem til å trives også! Og selvsagt spre seg i hundretall!
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Mi rosa hundetann med dekorative flekkete blad blomstra for første gong i år. Den kjøpte eg hos Rolf Eide på Askøy. Han er ikkje lang unna 'Tone fra Bergen' antar eg.;)

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Inger E

Post by Inger E »

Dei hadde gul hundetann på messa i dag, men det stod på at dei tolde litt frost. Litt er upresist, og nok til at eg gjekk forbi.
Tone fra Bergen

Vi var og raidet noen hagesentre i går, og på Fantoft hagesenter fant jeg sorten Pagoda. Det er en av de jeg ikke ønsker meg, den er for gul (for min smak, og for stedet der den skal stå). Ellers så ser jo ikke erythronium noe særlig ut når den står sånn i en hagesenterkontekst. Jeg har sikkert gått forbi dem før uten å legge merke til dem, eller overhodet reflektere at dette var noe jeg burde ha. Men omgitt av hvitveis og andre herligheter i Kew Gardens, eller i mengder slik en kan se på bloggen Ann sendte link til, åpnebarer plutselig planten hvor fantastisk den kan være.
magnar

Post by magnar »

Erythronium japonicum er flott. [image=2285]
Tone fra Bergen

Den er helt NYDELIG Magnar! Fant forøvrig en link til et fint gartneri i england, der de både hadde gode råd om erythronium og andre woodland-planter.www.longacreplants.co.uk
Post Reply