Erythronium

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
elisa

Post by elisa »

Hei Tone!

Du burde ta deg ein tur i Muséhagen, der står den kremkvite hundetannen på sitt finaste nett no, i det øvste hjørnet ved Veksthuset (mot Studentsenteret). Fantastisk skue! Elles er det jo nesten alltid verdt det å legge turen gjennom Musehagen, uansett når på året det er. Men no er det sjølvsagt eksepsjonelt vakkert...

Elisa
Elisa
Brit

Post by Brit »

Mine Erythronium ble kjøpt i Zimtrade's høstkatalog ( med løk og knoller som plantes om høsten ).
Det varierer litt fra år til år hvilke hybrider / arter de selger.
Z. er et norsk postordrefirma , så dette er et tips for de som ikke vil handle utenlands.

........................
Planteglede gir stadig nye gleder !
Tone fra Bergen

Post by Tone fra Bergen »

Jeg snek meg til en tur gjennom muséhagen i forrige uke (jobber rett ved), men jeg glemmer det øverste hjørnet ved drivhuset (det er jo nytt! Har bare vært der i 15 (?) år). Takk for påminnelsen Elisa! Jeg venter allerede på Zimtrade-katalogen!
ames

Post by ames »

Har sådd hundetannsliljer. De har blomstret tre år etter spiring. Jeg sår i en potte, graver denne ned (pottekanten over jorda)- dekk gjerne til med netting (en bit av en strømpebukse f.eks.) for å hindre konkurranse fra "ville" frø. Potta bør ikke stå i fullt sollys, men under - eller i skyggen av en busk er et godt egnet sted. Så kan du glemme hele potta til du en vårdag får øye på noe som står og stanger i nettingen og vil ut i det fri.
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

De frør seg her til tross for jeg har fjernet dem for flere år siden. Jeg har en som får dem ettersom de dukker opp.
Ann

Post by Ann »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Alishan
<br />De frør seg her til tross for jeg har fjernet dem for flere år siden. Jeg har en som får dem ettersom de dukker opp.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Fordi :?:

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Hepatica

Post by Hepatica »

Jeg går ut fra att frøene har lagt i jorden en tid for så å spire. Jeg finner dem også i potter med Cypripedium reginae. De er 4 år gamle så det er vel fra den tiden jeg "tømte" hagen. Det tar noen år før de blostrer.
Tone fra Bergen

For de av oss som ønsker seg hundetann så høres jo dette flott ut. Vet du hvilken sort du har som frøsår seg så villig Alishan?
Hepatica

Post by Hepatica »

Jeg husker ikke hvilkene jeg hadde, men de som frør seg har enten brokete blader eller rent grønne. Beklager men navn på planter sitter ikke lenger.
akoen
Herdighetssone: H1

Post by akoen »

http://anne.ktdata.org/album_showpage.php?pic_id=165 Denne har eg spredd over store deler av hagen. Trur det er Pagoda. Har ikkje sitt at den sår seg, men den set rikeligt med sideløker. Den var nok kjøpt hos Zimetrade for mange år sida. Og eg synest denne er nydelig.
Sida den tid har eg jakta på Hundetann. Dens-canis er nok den som er lettest å få tak i, men det er ikkje altid løkene er ferske. Desse tåler ikkje å ligge.
I fjord høst kjøpte eg 2 sorter i Skottland, den eine ser du her.
http://anne.ktdata.org/album_showpage.php?pic_id=626

Har også nokre småspirer stående av frø som var sådd i vinter. Er usikker på om eg skal plante dei ut. Det er muligt dei har det best i bedet.
Tone fra Bergen

OK, jeg vurderer nesten å gi opp mine fordommer mot gule blomster. Pagoda ER også nydelig akoen! Men rosa og hvite topper nok fremdeles ønskelisten. Planen min er å sjekke hos Rolf Eide's stauder på fredag, Zimtrade-katalogen til høsten, og så vurdere utenlandske løk og frøkataloger. Erythronium virker jo overraskende lette å så, så hvis jeg kan opparbeide litt mer tålmodighet..... Har en 25 kvm stor "woodland-flekk" som vi har utsikt til fra stuevinduet. Den inneholdt fra før en svær (nydelig) trollhassel og masse småløk (små krokus, eranthis, snøklokker og klosterklokker). Nå har vi plantet inn en stjernemagnolia, en trollhassel til og 4 juleroser +++ Til sommeren er planen å la hosta, juleroser og stormarikåpe dekke mesteparten av bakken (unntatt der det er litt mer solrikt - der blir det blomstrende stauder). Men mellom tidlige vårløk og hosta, så drømmer jeg altså om mengder av erythronium og noen av de mer "vevre" primulasortene (f.eks. sieboldi). Hvis noen har andre gode forslag, så bare kom med dem!
Ann

Post by Ann »

Det hadde da vært hyggelig om denne tråden har bidratt til å sprenge din frøangst :D
Kos deg hos Eide, det er jo ikke vanskelig. Da jeg var på Nautesund planesalg på lørdag tenkte jeg på deg og spurte om Håkon Vangsnes hadde hundetann. Det hadde han ikke.

Jeg gjentar forslaget om lerkespore ... ;). Den fins i blått også, og litt dusere sjatteringer enn den røde i tråden. Og hva med Arum? Den har jeg sett i flere offentlige bed her i Bergen så den må være ganske sterk.
Og enda en, Dicentra cuccularia ...

For en flott tråd dette er blitt forresten. Mye kunnskap her.

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Vil slutte meg til forslaget til <font color="maroon">Ann</font id="maroon"> om blå lerkespore. Tilrår denne: Corydalis casmeriana. Den blomstrar to gongar her hos meg, likar å bli delt utover og har ein fantastisk farge.
Fremst på bildet ser du óg dei flekkete blada til corydalis elata(trur eg) som óg er blå, men blomstrar seinare og vert litt for slengete etter min smak.
Corydalis flexuosa som óg er vakkert blå, har gått ut her hos meg, og visnar også ned etter blomstring, noko som er litt dumt!
Eg har eingong sett ein vakker krysning av C. flexuosa og C. casmeriana. Den står på ynskjelista sjølv om eg ikkje veit om den oppfører seg som den eine eller den andre, eller noko midt i mellom.

Corydalis casmeriana og erythronium pagoda. Klikk for større bilde.
[image=2386]

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
VidarG

Post by VidarG »

Jeg har også forelsket meg i hundetann, men det er problem å få tak i her i Norge.
[imghttp://www.hagegal.no/hagefora/modules/albums/ ... ited_1.jpg]http://www.hagegal.no/hagefora/modules/ ... .thumb.jpg[/img]
De gror sent, men de er verd å vente på. Jeg har sådd flere sorter, og de spirer greit, men blir borte etter hvert. Mulig at jeg gjør noe feil. Hvis du skal ha et raskt resultat, tror jeg det er lurt å bestille knoller i utlandet.
Tone fra Bergen

Veldig vakker samplanting Fragro! Fikk veldig lyst til å se mer av det rundt - det så ut som om bildet var en del av en svært gjennomtenkt og interessant beplantning. Lit mystisk og forførende. Jeg er relativt fersk hager og har overhodet ikke hatt noe forhold til Cordyalis. Men det dere forteller høres jo svært fristende ut! Denne tråde har fått meg til å innse (igjen) at jeg er et usedvanlig fordomsfullt menneske: ikke liker jeg gule blomster, ikke blå og ikke liker jeg å så. Jeg syns det er pent å se på altså, men unngår helst det som ligger nærmest primærfargene rødt, gult og blått. Men jeg skal absolutt tenke mer på Cordyalis. I den fantastiske (!) løkbloggen som Ann anbefalte så er det jo også mange fine eksempler på hvor flott Cordyalis passer sammen med Erythronium, Trillium og andre planter jeg allerede liker.
Post Reply