PIONER

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
sortedrage

Post by sortedrage »

Jeg er veldig glad i pioner,men dessverre ser det ikke ut til at jeg får dem til...:oops:
Derfor lurer jeg på om noen kan gi meg gode tips om jord og om hvordan de vil ha det.F.ex. om det er ting de ikke tåler,mye vind,mye sol...Glad for alle tips - bor ved Mjøsa,vet ikke klimasone..:)
anne berg-nilssen
Ann

Post by Ann »

Sortedrage, hva betyr det at du ikke får dem til? At de ikke kommer tilbake eller at de ikke blomstrer eller ikke vokser?

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
sortedrage

Post by sortedrage »

Jeg kjøper dem,planter dem - de kommer opp igjen en par -tre år,blir tristere og tristere,får en blomst eller to og blir så borte..:oops:
Virker som jeg ikke får gitt dem riktig mat og plass..
anne berg-nilssen
Inghild
Herdighetssone: H4

Post by Inghild »

Hva slags jord setter du dem i - er den godt drenert / tørt / fuktig / skygge /sol ?
Hilsen fra Inghild
Primula

Post by Primula »

Pioner vil ha næringsrik kalkholdig jord og litt sand.
De vil stå i sol og de skal ikke plantes for dypt. Plant dem
ikke dypere enn de står i potten. Går ut fra at du har godt med
snødekke om vinteren, men for sikkerhetsskyld kan du dekke dem.
Her hos meg slipper jeg det. Når du planter dem så ha godt med
gjødsel i plantehullet, kukompost eller hønsegjødsel. Har du mye
vind så plant dem litt i le.
Eli Marie

(green)Eli Marie(/green)
Eli Marie
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg har litt andre erfaringer enn Primula. Vind og skrinn jord gjør ingenting - den pionen som står slik til, vokser og trives og blomstrer overdådig hvert år. Jeg gjødsler den kun med litt gressklipp frem til sankthans. De øvrige pionene har stått i langt mer næringsrik jord, litt lunere, men med mindre sol. De trivdes overhodet ikke, og ble flyttet til den skrinne skråningen i fjor. Nå håper jeg det skal gå bedre.

Kirsten
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Ta en titt på denne linken. Her finner du råd om planting og stell av pioner. Et besøk kan også anbefales :) http://www.pionhagen.no/
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Nå er jeg litt vågal, for jeg har ikke så mye greie på peoner. Men jeg har begynt å stelle litt med min gamle tantes nydelige peon i nabohagen. Hagene våre er på "riktig" side av Mjøsa (motsatt av deg...)
Poenget er at denne rosa, fylte peonen helt sikkert ikke har fått gjødsel de siste 15 årene. Den er plantet i litt leirholdig matjord og den får mye sol, men står ikke i ly for noe som helst. Både nordavind og østavind merker den svært godt.
Det eneste jeg gjør med den nå, er å luke vekk skvalderkålen som dessverre vokser innimellom skuddene, og sette opp støtte.
Mjøsområdet har sone H4/5.

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
sortedrage

Post by sortedrage »

Tusen takk for gode råd!! :) Det at gamle pioner tåler alt,tror er fordi de er "metusalem"er,altså noen tøffinger som har grodd på trass og nå er del av miljøet.Mine har aldri nådd dit - nå tror jeg kanskje at dreneringen har vært for dårlig,kalkingen også.Jeg har regnet jorda her for å være kalkrik,men jeg kan ha brukt altfor mye veksttorv når jeg har plantet.:(
Så imorgen skal jeg prøve igjen - med kalk og grus...:D
anne berg-nilssen
Post Reply