Hyachintoides hispanica

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Bjørg

Post by Bjørg »

http://www.habitas.org.uk/invasive/photo.asp?item=8171

Nydelig ikke sant??
Denne her fant jeg i denne gamle overgrodde og forsømte hagen som jeg har overtatt.
Jeg ble kjempeoverrasket.:D:D
Denne kjente jeg ikke,helt ny for meg og dermed en stor skatt å glede seg over.
Noen som kjenner til om det er noe spes når du dyrker den??
Eller er det bare rett frem??

Bjørg
Jon

Post by Jon »

Nei det er bare rett fram, som du sier. Jeg har en "koloni" som har stått i mange år og eneste problemet for den er at den nesten kveles av nærstående lave busker. Men når jeg bruker saksa og firserer litt og skaffer den sol og "lebensraum" så kvitterer den med et nydelig flor. I disse dager er den på sitt beste hos meg.
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Ja, gled deg over denne i desse dagar.:)
Sjølv har eg den mellom andre staudar, og blada let seg lett fjerne utpå sommaren slik at anna kan overta. Pesonleg likar eg den kvite best. Finst i tre fargar i min hage. Om der er fleire, veit eg ikkje.
http://www.gardenandleisure.com/prodima ... 00711s.jpg

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja den var vakker!!Ser jo at den tilhører Scilla men annerledes alikevel.
Blomstene er jo nesten like store som Blåklokkene i det fri.
Skal også finnes i hvitt og rosa. Men så var det å finne de fargene da.
Aha!!Plantasjen??? Vi får se når høstmørket senker seg.
En annen som likner er Hyacinthoides non-scripta. Den er vel kanskje ikke så enkel her i landet men om noen kjenner til den så rop ut!!:D
Den store innsamlinga til en ny hage har mer eller mindre startet :?::?:
Tror jeg.
Bjørg
Ann

Post by Ann »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Bjørg
<br />En annen som likner er Hyacinthoides non-scripta. Den er vel kanskje ikke så enkel her i landet men om noen kjenner til den så rop ut!!:D
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Sikker på at det ikke er omvendt, Bjørg?
Jeg har i hvert fall Hyacinthoides non-scripta (om enn ikke av samme format som på bildet ...), og kan godt grave opp en fin tue til deg? Jeg skylder deg en hel haug med planter så jeg ville egentlig bli takknemlig om jeg endelig kunne begynne å tilbakebetale :D

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
fragro

Post by fragro »

Hm... Har googla, plukka klokker i alle tre fargane og er begynt å lure på på om eg har skrytt på meg noko eg ikkje har. Det er nok Scilla hispanica eg har. Visste at det var noko 'spansk' i namnet og bildet likna. :oops: Fann nokre gamle bilde frå hagen som får tale for seg. :mrgreen: [image=2430]
[image=2431]

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Ann

Post by Ann »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av fragro
<br />Hm... Har googla, plukka klokker i alle tre fargane og er begynt å lure på på om eg har skrytt på meg noko eg ikkje har. Det er nok Scilla hispanica eg har. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Og jeg lurer på om ikke dette er samme plante, at Hyachintoides og Scilla her brukes om samme plante. Dette fra Wikipedia kan i hvert fall tyde på det, fragro. Skal undersøke litt videre.

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
fragro

Post by fragro »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Og jeg lurer på om ikke dette er samme plante, at Hyachintoides og Scilla her brukes om samme plante. Dette fra Wikipedia kan i hvert fall tyde på det, fragro. Skal undersøke litt videre.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"> Dette var litt interessant. Syntes jo det var veldig likt då med blomsten opp mot skjermbildet, så kanskje kan eg koste på meg eit :) likevel. La oss tru at Wikipedia er å stole på denne gongen.

Ps. Bjørg skal få både rosa og kvit; samme kva det enn viser seg å vere. ;)

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Bjørg

Post by Bjørg »

Lurer på om det er Hyachintoides non-scripta jeg har??
Har tatt frem de bøkene jeg har og det står at Hyachintoides hispanica har blomster som sitter rundt hele stengelen.
Hyachintoides non-scripta har en overhengende klase som altså bøyer seg over mot den ene siden øverst oppe.
Ellers er disse to veldig like på hverandre.
Hyachintoides non-scripta er nok mere tander en Hyacinthoides hispanica.
Jeg ser på Fragros bilder og lurer på om den blå er en H.non-scripta og den hvite og rosa er H.hispanica.
I boka står det at H.hispanica har vært kaldt både Svibel og Shilla pluss Endymion.
Så kjært barn har nok mange navn
Men her skulle vi hatt en fullblods ekspert???
Bjørg
Post Reply