Hvem spiser på klematisen?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Mentha

Post by Mentha »

Har en liten "Gullklematis", som kun kommer med rotskudd i år (trodde lenge den var helt død...). :) Tre små stengler som nå er ca 15 cm, kom kom til min glede opp for noen dager siden. I dag oppdaget jeg at noen har spist av dem. :evil:Fant et lite kryp på den ene stengelen, ca 2mm og helt grønt. Det falt ned i jorden og var ikke til å finne igjen før jeg fikk sett skikkelig på det. Men det minte om lus.

Jeg har liten erfaring med klematis, men er det slik at lus kan forsyne seg av planten (også)?
Hvilke andre små grønne insekter liker å spise klematis?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt de små utyskene? :x

Hagehilsen fra Mentha
Hagehilsen fra Mentha
Ann

Post by Ann »

Kanskje en klematisveps (Rhadinoceraea ventralis)?

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Mentha

Post by Mentha »

Takker for svar! :)

Jeg tror ikke det er klematisveps. Til det var vesenet for lite og for grønt.

I kveld var det helt krise, alle nye blad på alle skudd var mer eller mindre helt oppsptist. Men jeg så ikke hva som hadde spist så grådig. Har sprøyta med gift, som jeg brukte på rosene i fjor og som var meget effektivt da. Liker ikke å være økologisk ukorrekt, men jeg liker heller ikke å se at klematisen blir spist opp. Det er så lite igjen av den at jeg ikke kan begynne med forsiktige mottiltak, nå er det alt eller ingenting!

Hagehilsen fra Mentha
Hagehilsen fra Mentha
Post Reply