Høstflox

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
sortedrage

Post by sortedrage »

Noen som har gode råd om stell og plassering av høstflox?Mine er bare stranter - kanskje de trenger noen år for å synes i et blandet bed?:oops:Eller ikke liker trengsel med andre...Jeg behersker ikke staudebed,er jeg redd..:|:oops:
anne berg-nilssen
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Er absolutt ikke noen ekspert på floks, men har hatt noen selv i noen år. Først stod de i et bed som bestemor hadde. Da var de veldig fine. Til slutt ble de mer og mer innegrodd i grass, og de forsvant nesten:( Da jeg overtok bedet spadde jeg opp restene og plantet de ut et annet sted. De har sett litt "tustelige" ut, men tror de begynner å komme seg nå. Så de må kanskje ha litt tid på å bli fine etter at de er flyttet? Tror fint de kan stå sammen med andre stauder.

Noen andre som har andre erfaringer?

Staudebed får du helt sikkert til! Man lærer stadig noe nytt alle sammen:D Lykke til8)
missteee

Post by missteee »

Vi fikk en høstflox av en slektning i vår. Hun hadde delt den av sin egen. Vi plantet den bare rett i bedet, og nå ser det ut til at den snart skal blomstre. Den har ikke vokst noe særlig og har skikkelig stygge og flekkete blader, men det er en hel masse knupper på den allikevel. Har ikke behandlet den noe annerledes enn de andre staudene - den får langtidsgjødsel, og vann når det er skikkelig tørt.
Bonsak Hammeraas

Post by Bonsak Hammeraas »

Hei!
Høstfloxen kan være angrepet av stengelnematoder. Stengelen får da sprekker nederst, og bladene visner nedenfra og oppover. Om disse spesielle nematodene (rundormer) er tilstede kan bekreftes med mikroskopering.

Mede hilsen
Bonsak
Mariann G
Herdighetssone: H2

Post by Mariann G »

Vet du om det finnes noen behandling mot disse nematodene?

Mariann
Mariann
Min blogg Marianns verden
Bonsak Hammeraas

Post by Bonsak Hammeraas »

Hei!
Mot nematoder som blandt annet lever inne i plantene er varmebehandling av plantene et kjent tiltak. Om det er mulig på flox kan jeg ikke si på stående fot da jeg for tiden er på reise og ikke har tilgang på nødvendig litteratur. Men håper å få sjekket dette i løpet av neste uke.

Med hilsen
Bonsak
Helen H5

Post by Helen H5 »

Jeg hadde også floks, men den døde. Den skrantet mer og mer etter hvert som den ble innestengt av andre stauder. I tillegg har jeg lest et sted at de bør stå åpent og luftig pga. fare for meldugg. Min hadde meldugg ... Nå fikk jeg faktisk lyst til å prøve meg på floks igjen, for de er jo så fine! Da kommer jeg til å plante noe lavt foran.

Helen H5
Helen H5
Janne B

Post by Janne B »

Jeg har veldig mye høstflox i min hage og den har vært den dominerende planten den siste tiden. Mitt inntrykk er at det er veldig stor forskjell på floxen. Jeg har en gammel hage og den floxen som sikkert har stått her i årtider er utrolig flott (har aldri vært angrepet av meldugg). Trodde dette var en enkel plante så jeg kjøpte inn flere typer. Disse er ikke pene og flere av dem har vært angrepet av meldugg (men ikke i år). Jeg har tatt avleggere av den gamle floxen og den gror og sprer seg som bare det. Anbefaler deg å få avleggere fra en gammel hage (hadde du bodd i nærheten skulle du fått av meg).
Nybegynner

Re: Høstflox

Post by Nybegynner »

Jeg har også Flox som blomstrer nå. Den står i leirejord og sol det meste av dagen - har aldri sett noe til meldugg :roll:

Noen som vet hvilke høstflox som er lavest?
Grimen

Post by Grimen »

De fleste høstfloks vil trives bra om de har god jord og får nok vann. Flekker på bladene kan være sopp som angriper når plantene ikke trives på grunn av tørke og næringsmangel. Husk å gjødsle floksen om våren, ellers kan noen av sortene bli puslete når høsten nærmer seg. Flere lave høstfloks er kommet på markedet de siste årene. Hagesentre med godt utvalg pleier å selge disse i litt større potter, et stykke ut på sommeren.
Bjørg47

Post by Bjørg47 »

Jeg kjøpte noen floks fra Bakker for noen år siden, de brukte flere år på å komme i blomst, men er ganske fine nå. Jeg gjødsler med blåkorn, ser ut til at de liker det. Jeg har noen som står nesten i skygge mot nord, under en buskrose, og de er like fine som andre. Altså ser ikke plasseringen ut til å bety så mye. Meldugg har jeg ikke hatt på mine, men de står kanskje ganske 'luftig' !
clematis/liljefeber
Safran

Post by Safran »

Da vi overtok vårt hus og hage for tre år siden var det en tue med høstfloks her. Jeg har siden delt den hvert år og har nå en fantastisk rekke med høstfloxtuer med de nydeligste røde blomster.
Dessverre aner jeg ikke hva jeg gjør for å lykkes med dem. Jeg luker, vanner og pusler med blomstene mine, men det er også alt.
Flox jeg har kjøpt selv er ikke blitt like fine. Kanskje de trenger noen år på å bo seg inn?

Litt artig: det var først i fjor vi fikk se floxen blomstre. De andre årene har nemlig rådyrene forsynt seg grådig av knoppene. I år har rådyrene spist i en annen hage og vi har et fantastisk blomsterflor.

:D
Grimen

Post by Grimen »

Bjørg47 wrote:Jeg kjøpte noen floks fra Bakker for noen år siden, de brukte flere år på å komme i blomst, men er ganske fine nå. Jeg gjødsler med blåkorn, ser ut til at de liker det. Jeg har noen som står nesten i skygge mot nord, under en buskrose, og de er like fine som andre. Altså ser ikke plasseringen ut til å bety så mye. Meldugg har jeg ikke hatt på mine, men de står kanskje ganske 'luftig' !
Jeg kjøpte også floks fra Bakker, det var floks i blanding. Det gikk et par år før de ble fine, den minste blomstret først i fjor, tror den er 'Europa', de andre er blålige. En av de blå har jeg identifisert som 'Blue Paradise', og den er en av mine sunneste floks. Den blomstrer bra i halvskygge. Det er nok stor forskjell på sortene, er en heldig å få tak i gamle robuste sorter (som har overlevd år etter år) bør en satse på disse.
Martin

Post by Martin »

Stiklinger av høstfloks.
Et tips i Hagetidend som jeg ikke har prøvd før.

Allerede etter 10 dager ser de fem stiklingene ut til å bli vellykket.
Høstfloks.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Jeg har flere forskjellige høstfloks, noen litt gamle sorter og flere nyere. Alle trives og er friske, men jeg vet at de ikke er så glad i tørr jord. Det er som med høstasters, plasseres de tørt, så får de lettere meldugg og sykdom.
Blir høstfloksene for tørre, tørker gjerne de nederste bladene og blir brune. De fleste mine står med godt med luft rundt seg, og ikke inneklemt blant andre høye stauder.
Det er ikke så lenge igjen til de kommer i blomst, og jeg er ekstra spent på de nyeste anskaffelsene. De får ihvertfall nok vann, for det har striregnet i hele dag .. :roll:

Jeg har kjøpt en del planter i Sweet Summer serien, og de skal være lavere, mellom 40-60 cm høye. Noen av de er disse:'
Sweet Summer Candy
Sweet Summer Dream
Sweet Summer Fragrance
Sweet Summer Ocean
Sweet Summer Queen
Sweet Summer Wine
Post Reply