Høstflox

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Høstflox

Post by Siri K »

Høstfloks er en av de plantene som fantes i min barndoms blomsterbed - uinspirerte halvoffentlige greier, som bare måtte til.

Det har tatt tid å komme over det, men nå skjønner jeg poenget med planten, i alle dens variasjoner.
H2/H3 i hyttehagen
aberf

Post by aberf »

Plutselig ser en med andre øyne enn en gjorde før, Siri :)

Solveig: Muligheten er der når planta får vokst seg til :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Siri K

Post by Siri K »

aberf wrote:Plutselig ser en med andre øyne enn en gjorde før, Siri :)
Det har du helt rett i. Tidligere likte jeg nesten bare beplantninger "ton-i-ton", men etterhvert har jeg fått opp øynene for større kontraster.
H2/H3 i hyttehagen
Solveig

Post by Solveig »

Solveig: Muligheten er der når planta får vokst seg til :)
Høres lovende ut det, aberf. Venter gjerne jeg :-)

Siri K: Det var store felt med høstfloks i min barndoms hage også De voks nærmest som en hekk foran kjøkkenhagen. Pleide å plukke inn buketter og satte de i vase. Heldigvis fikk jeg en bit fra min mors hage og har fortsatt den planten, som har rosa blomster. Hvis det bare slutter å regne, så kanskje jeg får tatt bilde av den - før den blomstrer av ...
Smaken endrer seg en del med årene, men enkelte av de plantene jeg voks opp med har jeg aldri har begynt å like, f.eks.disse brunorange tagetesene og knallrøde skaugumbegonia. Kremhvite og lysegule tagetes derimot, det er helt ok :mrgreen: :lol:
Martin

Post by Martin »

Jeg kjøpte noen barrotsplanter forleden, og de er nå kommet i potter.
Dette er Phlox paniculata 'Blue Paradise'.
phlox paniculata.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har 3 gamle haustfloks i hagen. Dei har vore på flyttefot på grunn av omarbeiding av hagen. Dei siste to åra har hjorten trakka på plantene og nærast "borra" dei ned i jorda. Dei ligg no på botnen av kvar si grop i bedet. Er det liv? - Dei skal få ligge til jorda tørkar litt meir, så vert dei flytta til nytt staudebed. Håper dei overlever, det er så kjekt å ha planter med historie. Den eine floksen er særs vakker, med brunraude blad og mørkraude/mørkrosa blomster.
Rosa Leander
orm

Post by orm »

Har eit par gamle - ein raud frå hagen til svigerforeldra og ein kvit eg har kjøpt. Kjøpte to nye i vår som kjem fint. Dei hadde ikkje den blå, som eg hadde tenkt meg, men to som eg ikkje har frå før. Det er planter som plar greie seg godt i hagen berre eg tek dei opp og delar dei etter nokre år.
Martin

Post by Martin »

Jeg kjøpte fem høstfloks, og fire av dem vokser fint.
Mens den femte ikke spirer i det heletatt. :?
Denne blir kraftig.
Denne blir kraftig.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply