Klippe ned Storkenebb?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Klippe ned Storkenebb?

Post by Viola »

Alt er så tidlig i år. Blomstrer fantastisk men nå er det snart slutt på endel ting...f. eks. storkenebbene. Går det an å klippe ned Blodstorkenebb og Himalayastorkenebb og få nye blomster senere på sommeren?
Hilsen Viola
Lene i Fredrikstad

Re: Klippe ned Storkenebb?

Post by Lene i Fredrikstad »

Ja, det går ann. Jeg tar en runde innimellom og klipper ned avblomstrete stauder, blant annet geranium (storkenebb). De blir penere etter en klipp +at noen av dem blomstrer pånytt senere på sommeren.
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Viola

Post by Viola »

Takk for svar :D Men klipper du av bladene også eller bare blomstene? Venninna mi klipper av alt på Riddersporen utenom de nederste bladene, og så kommer den om igjen. Men den er kanskje litt annerledes?
Hilsen Viola
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Jeg nar noen megastore Geranium Pratense. Utover sommeren har de lett for å bli stygge på bladene og få noe meldugg. Da klipper jeg tilbake både blomsteretengler og blader. Etter kort tid kommer det nye, friske blader og en og annen blomsterstengel utover høsten. Ser ikke ut til at de tar noen skade av klippingen. Tuene blir større for hvert år. :D
Viola

Post by Viola »

Jeg tar opp denne igjen, 12 år gammelt spørsmål: Hvor mye skal/kan jeg klippe av mine avblomstrede storkenebber? Det gjelder først og fremst Magnificum, de er ferdige og skygger for andre. Men det blir et hull hvis jeg klipper dem helt ned. Men jeg gjør det hvis det er sjanse for gjenblomstring...er det sjanse for det?
Hilsen Viola
island monkey

Post by island monkey »

Det er jeg nylig også veldig interessert i, siden jeg endelig fant og sådde "Mrs Kendal Clark", men som er i ferd med å se ut litt trett nå. For en vakker plante..!
Viola

Post by Viola »

Kanskje vi bare skal prøve? Jeg lurer på om jeg skal ta noen av dem helt ned nå, i såfall skal jeg rapportere her hvordan det går. :D
Hilsen Viola
island monkey

Post by island monkey »

Ok Viola, you're on!
Mrs Kendal Clark.JPG
Drastisk nok, mon tro?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Poenget med å kutte ned gamle blomsterstengler for å få ny blomstring er vel bare å hindre at planten bruker energi på å produsere frø, sånn at det holder å fjerne frøanleggene? Så da holder det vel i prinsippet å fjerne frøanleggene, mens det i praksis ofte er lettere å kutte stenglene, for å få med flere avblomstrete blomster "i en jafs". Trodde jeg, i alle fall, men jeg har ikke egen erfaring med dette.
H2/H3 i hyttehagen
Viola

Post by Viola »

Ja, sånn har jeg forstått det også, pluss at de iblant er penere uten. Men her er poenget mitt å øke muligheten for å få noe gjenblomstring. Det kommer jo ofte små, nye blader nederst på noen av plantene, ser det på min storkenebb "magnifica" f.eks, og tenker å prøve å klippe bort det meste, men ikke de minste bladene, ihvertfall på noen. så får vi se da... :wink:
Hilsen Viola
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Kirsten som skrev her før fikk noen Mrs. Kendall Clark av meg og fortalte meg fornøyd at hun hadde klippet dem ned og fått ålreit gjenblomstring. Husket dessverre ikke hva hun sa om hvor mye hun klippet ned. Men jeg ville jo også ha en gjenblomstring på dem, de er jo så nydelige - elsker fargen. Jeg har prøvd både bare å klippe bort begynnende frøstander og å klippe mer radikalt - sånn ca ned til halv høyde, men det har ikke gitt mer enn en blomst eller to - i et 20 m2 hav av dem (litt ispedd valmuer og fjellflokk og en rose). Hanskearbeid er det også, de er jo så klisne. Lite gevinst for innsatsen. Kanskje er jeg optimistisk nok til å prøve igjen, nå som jeg har lest ovenstående?

Blir interessant å høre hvilke resultater dere får av klippingen.

Phaeum vil heller ikke gjenblomstre etter klipping forresten. En annen ukjent lilla type jeg har gjør det heller ikke. En lav rosa-lilla fjelltype fra Magnar derimot, den gjør det.
Post Reply