Overvintring av Acanthus

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Elsa
Herdighetssone: H4

Overvintring av Acanthus

Post by Elsa »

Jeg har en Acanthus mollis som jeg sådde i vinter. Nå er det blitt en stor fin plante som jeg har stående i potte. Jeg har flere ganger prøvd å få til denne planten i hagen, men problemet er at de kommer så sent opp om våren, eller forsommeren, at det ikke blir blomster på de, bare et enormt bladverk.
Så til spørsmålet: Kan jeg overvintre den i stor potte inne, og i tilfelle hvordan best gjøre det.? Og skal jeg klippe ned blada?
Alle gode forslag mottas med takk, for jeg har så lyst å se denne planten i blomst i hagen for de er så flotte :)
Hagen ligger i sone H4, så problemet er nok ikke vinterkulda, heller at det blir for vått.
raell
Herdighetssone: H3

Re: Overvintring av Acanthus

Post by raell »

Jeg ville klippet av bladverket og satt potten i kjeller hvis det er kalt der.
ellers kan du legge potten ute under tak og dekke den godt med kvist og løv.
Ta den frem i mars og sett lyst, men ikke for varmt og la den liksom våkne av seg selv.
Jeg oppbevarer endel stauder ute, men legger pottene så det ikke danner seg is i dem.

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no
Ragnhild
Elsa
Herdighetssone: H4

Post by Elsa »

Tusen takk for svar. :D
Da skal jeg sette potta i kald kjeller, og så håper jeg at jeg endelig får se blomster og ikke bare blad. Det er jo så flotte planter dette.
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Ikke klipp ned bladene før de er visnet. Se på naturen. Bladene blir tømt for næring før de faller av.
frodo

Post by frodo »

Jeg har en Acanthus som blomstrer i sone H4. Er litt usikker på arten, men ingen av Acanthusene er særlig glade i vårt klima. Min plante står ved en varm kjellervegg, og får en løvhaug over seg om vinteren. Dermed er to ting oppnådd: den fryser ikke tilbake langt ned i bakken slik at den kommer raskere i gang om våren, og i solveggen hjelper varmen den fram til blomstring i god tid før frosten.
Solveig

Post by Solveig »

Jeg har en Acanthus hungaricus.Den står ganke lunt, i en sydvendt skråning og har blomstret hvert år (har ikke sjekket i år. Den står litt dumt plassert, bak en vintergrønn busk, så det er ikke alltid jeg husker på den ... :oops: )
Post Reply