Dette lurer vi på.....

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
island monkey

Re: Dette lurer vi på.....

Post by island monkey »

Aha, takk skal dere ha, det er nok Lycopodium clavatum ja, "myk kråkefot". Britene og andre kaller det for "ulvefot" - men hva vet de? ;)
Skal se hvor mye heksemel jeg klarer å få, og javist, en kranse ville vært veldig nydelig.
Mest av alt er det veldig vakkert nå, der bærhøsten foregår.
goldy
Herdighetssone: H2

Post by goldy »

Har hatt masse av denne i hagen. Luker og luker, men jo mer jeg luker, jo flere dukker opp. De kan bli store som stueplanter hvis de får stå. Hva heter den, og hva gjør jeg for å bli kvitt den? Er det noe ugress det ikke lønner seg å luke fordi det da blir mer og mer?
Attachments
Skjermbilde 2019-08-12 kl. 17.06.49.jpeg
Skjermbilde 2019-08-12 kl. 17.06.49.jpeg (45.05 KiB) Viewed 498 times
island monkey

Post by island monkey »

Jeg kom over to flere ganger nå, og det blir stadig mer irriterende at jeg ikke har peiling hva de heter, så det er nok noen på HP som vet.

Den ser ut til å like det våtere enn den som står under - men ingen av stedene kan beskrives som tørr.
septukjent1.jpg
septukjent2.jpg
Beklager tvilsomme bilder - jeg ville tatt 'bedre blader' - men er allikevel takknemlig til prinsen og mobiltelefonen sin.

Til nyere Hagepratere: prinsen fikk altså navnet sitt da jeg skrev om gresskarkonkurransene. Men motsatt til Askepott fikk jeg prinsen lenge før gresskarene kom på banen. Han viste seg ganske nyttig til å løfte dingsene dog.Prinsen heter prins bare på Hagepraten. ;)
Nienna

Post by Nienna »

Den første er kanskje Nyseryllik, Achillea var. Ptarmica. Den andre tror jeg er noe i Øyentrøstslekten, Euphrasia.
island monkey

Post by island monkey »

Ha, Hagepraten er fremdeles konge! Eller i dette fall altså, dronning.
Jeg er veldig takknemlig Nienna, og kjempefornøyd - det kjennes i magen å vite navnene til disse to.

Kanskje jeg trenger hjelp..? ;)
Nienna

Post by Nienna »

Jeg blir også nysgjerrig på hva blomstene jeg møter på min vandring heter :D Og nyseryllik er en av dem jeg hilser på i veikanten :D Til hjelp med identifiseringen har jeg jeg "Gyldendals store nordiske flora". Kjekt å ha når det dukker opp nykommere i hagen også. I år fant jeg løkurt i hagen. Og den er jo spiselig. Så det var kjekt :)
Det finnes sikkert en app som kan gjenkjenne planter. Men jeg liker å lete meg frem til svaret gjennom bøker.
island monkey

Post by island monkey »

Javisst, bøker hjelper og er en glede, men intet slår et menneske som vet!
Noengang er googlebilder nyttig, men det er ofte møysommelig og omstendelig.
Løkurt er en gammel venn til meg - den ville jeg gjenkjennt. ;)
Nienna

Post by Nienna »

:D Takk. Løkurt ligger an til å bli en god venn av meg også :) Jeg har samlet litt frø som jeg skal spre i hagens skyggefulle viltavdeling. Spiselige planter er det alltid godt å ha ikke alt for mange skritt unna kjøkkenet.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Denne vokser som "halvoffentlig beplantning" i nærområdet, og blomstrer nå, altså ganske sent. Jeg lurer på om det er Clematis terniflora, eller om det er andre og mer aktuelle kandidater? Det er litt villvin i bildet også.

Image
H2/H3 i hyttehagen
aberf

Post by aberf »

Tør ikke svare noe sikkert på spørsmålet ditt. Men siden den blomstrer så sent, er det kanskje mer sannsynlig at det er den enn Clematis recta - selv om blomstene er nokså like.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har aldri sett Clematis recta i virkeligheten, tror jeg, men den skal visst ikke være klatrende? Den jeg tok bilde av, var definitivt det. Så da tror jeg det må være C. terniflora, om det ikke er andre, som er mer sannsynlige. Det virker bare litt rart at en såpass uvanlig (?) klematis skal finnes på et sånt sted. Jeg ville mer forventet å finne den i en privat hage. Nå jeg jeg i alle fall tiltusket meg en bit, og prøver å rote den.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Jeg syns den ser ut som en Clematis fargesioides ‘Summersnow’. Tror det er vanlig at den blomstrer ganske lenge utover høsten.
Siri K

Post by Siri K »

Takk for forslag, men jeg er litt skeptisk; "min" klematis har bare fire kronblader (og aldri flere, så vidt jeg kan se).
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Da kan det kanskje være Clematis terniflora. Tror ikke den er vanlig i Norge, men den har i alle fall 4 kronblad og er høstblomstrende.
https://www.finegardening.com/plant/swe ... terniflora
Dag

Post by Dag »

Terniflora, men var. Mandshurica
Jeg har hatt den i mange år.
Men den er jo ikke høstblomstrende.
Post Reply