Parachetus comunis
Parachetus comunis
http://www.gardenweek.org/journal/04110 ... ig3266.jpg
Noen som kan fortelle meg litt om denne her Jeg har ganske store frøplanter Og de må snart plantes ut Men hardførheta da Hvordan er den ?
Bjørg
Noen som kan fortelle meg litt om denne her Jeg har ganske store frøplanter Og de må snart plantes ut Men hardførheta da Hvordan er den ?
Bjørg
Re: Parachetus comunis
Hardførheten skal det ikke være noe å si på. Jeg har sett den i hager her, og Magnar har den på lista over planter i hagen sin så da har den overvintret der også.
Fint Da er det ikke hardførheten som gjør det om den dauer Takk for svaret.
Bjørg
Bjørg
P. commuis var litt vanskelig å få til å etablere seg her. Men da den etter et pr forsøk hadde klart første vinteren, gikk det kelt greit, og jeg har hatt den i mange år nå. Her står den i grus. Det er lett å komme til å luke den bort når den kommer opp om våren, lett å tro at det er en kløver som har kommet opp.
Næææ,så søt denne var 

Dette høres lovende ut Skal lage et stort grus og sandbedd om ikke lenge tenkte det var der den hørte hjemme jamagnar wrote:P. commuis var litt vanskelig å få til å etablere seg her. Men da den etter et pr forsøk hadde klart første vinteren, gikk det kelt greit, og jeg har hatt den i mange år nå. Her står den i grus. Det er lett å komme til å luke den bort når den kommer opp om våren, lett å tro at det er en kløver som har kommet opp.
Bjørg
Mi potte med Parochetus communis er ny av året for meg.
Den har dannet noen frøkolber som jeg antar har spiredyktige frø,
og den blir antagelig grei å frøså neste vår.
http://taste.ecrater.com/p/3334884/paro ... -rare-easy
Den har dannet noen frøkolber som jeg antar har spiredyktige frø,
og den blir antagelig grei å frøså neste vår.
http://taste.ecrater.com/p/3334884/paro ... -rare-easy
Jeg holdt på å gå i den fella i våres. Men stoppet opp, og tok en titt på plantekartet mitt.magnar wrote:Det er lett å komme til å luke den bort når den kommer opp om våren, lett å tro at det er en kløver som har kommet opp.
Så nå er den godt etablert, og litt blått kan såvidt skimtes mellom kløverbladene.
Nå har jeg hatt den i mange år, og grei nok å frøså er den.
Men å få frøspirene til å vokse opp er ikke like lett synes jeg.
Det var ca 20 frø i denne potta i høst, og kun tre frøplanter er igjen.
Mange visner bare ned etter ei stund.
Det er mye enklere å ta rotstiklinger ut fra potta eller bedet der den er plantet.
Det fungerer veldig greit.
Veldig pen blåfarge på denne. Hva kan det komme av at såplantene dør ut tro? Du har ikke sett om den frøsår seg ute?
Jeg er usikker på om de frøser seg ute, eller om de formerer seg med stengler som roter seg.
Men de dekker ihvertfall ganske bra etter ei stund i utebedet.
Jeg frøsådde noen planter bare for å ha flere salgsplanter. De er svært populære for salg om sommeren.
Men de dekker ihvertfall ganske bra etter ei stund i utebedet.
Jeg frøsådde noen planter bare for å ha flere salgsplanter. De er svært populære for salg om sommeren.